Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 21 września 2011 r., sygn. III SA/Gl 1344/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Jużków (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Sędzia WSA Renata Siudyka, Protokolant St. sekr. sąd. Aleksandra Doruch, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2011 r. przy udziale - sprawy ze skargi "A" Sp. z o.o. w Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 6 sierpnia 2009 r. sygn. akt I FSK 871/08 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę kasacyjną "A" sp. z o.o. w Z. i uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 28 sierpnia 2007 r. sygn. akt III SA/Gl 1633/06 w sprawie ze skargi wyżej wskazanej Spółki na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego i sprawę przekazał temuż Sądowi do ponownego rozpoznania. Uznał bowiem, że wady argumentacji zaskarżonego wyroku i poprzedzających go decyzji powodują konieczność ponownego przeanalizowania przesłanek zastosowania art. 253 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm., w skrócie O.p.) jak ważny interes podatnika oraz interes publiczny z uwzględnieniem sytuacji ekonomicznej podatnika (wyrok NSA z 18 maja 2005 r. sygn. akt FSK 2211/04), zasady nullum tributum sine lege ujętej w art. 217 Konstytucji, która oznacza, że nikogo nie można obciążać daniną publiczną bez wyraźnego w tym względzie upoważnienia ustawowego oraz zasady pogłębiania zaufania do organów podatkowych, która wiąże się z zakazem przerzucania na podatnika uchybień rozstrzygnięć podatkowych. W przedmiotowej sprawie przy ocenie wniosku wskazane przez stronę racje nie zostały uwzględnione chociaż strona konsekwentnie podnosiła, że opłaciła podatek bez stosownej ku temu podstawie prawnej a decyzje organu podatkowego zostały wydane z przekroczeniem granic uznania administracyjnego co zostało aprobowane wyrokiem sądu administracyjnego. Podkreślono, ze z punktu widzenia art. 72 O.p. nie stoi na przeszkodzie zwrotowi nadpłaty w podatku akcyzowym fakt, że ciężar podatku poniósł nabywca opodatkowanego towaru (konsument). Jedyną zasadniczą przesłanką zwrotu nadpłaty jest fakt zapłaty podatku nienależnego lub w kwocie wyższej niż należna. Polski ustawodawca nie wprowadził do Ordynacji podatkowej przesłanki zubożenia podatnika jako warunku roszczenia o zwrot nadpłaty. W tym zakresie NSA wskazał na wiążącą w świetle art. 269 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, w skrócie p.p.s.a.) skład orzekający uchwałę z 13 lipca 2009 r. sygn. akt I FPS 4/09).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00