Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 11 sierpnia 2011 r., sygn. II SA/Sz 526/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Makowska, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel,, Sędzia NSA Iwona Tomaszewska (spr.), Protokolant Katarzyna Skrzetuska-Gajos, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 11 sierpnia 2011r. sprawy ze skargi K. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego oddala skargę
Uzasadnienie
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w S., po rozpatrzeniu wniosku K. S. z dnia [...] r., decyzją z dnia [...] r., Nr [...], wydaną na podstawie art. 39 ust. 1, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm., dalej zwanej "u.p.s."), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej zwanej "K.p.a.") oraz upoważnienia Burmistrza Miasta S. z dnia [...] r., odmówił przyznania zasiłku celowego na cele bytowe - odzież, obuwie, środki czystości, wydatki mieszkaniowe, artykuły higieniczne oraz artykuły gospodarstwa domowego.
W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, iż w wyniku przeprowadzonego wywiadu środowiskowego ustalono, że dochód rodziny K. S., ustalony na podstawie art. 8 ustawy o pomocy społecznej wynosi [...] zł i jest wyższy od kryterium dochodowego określonego dla rodziny, tj. od kwoty [...] zł. Z uwagi na powyższe wystąpił brak podstawowej przesłanki do przyznania zasiłku celowego. W rozpoznawanej sprawie stwierdzono jednocześnie, że w środowisku wnioskodawczyni występuje niepełnosprawność, bezrobocie oraz długotrwała choroba. W związku z powyższym, po przeanalizowaniu sytuacji materialno - bytowej rodziny K. S. ustalono, że zachodzi przypadek, o którym mowa w art. 41 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej, który szczególnie uzasadniałby przyznanie pomocy specjalnej. W świetle zapisu art. 3 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej, zgodnie z którym "potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej", wskazano, że ośrodek zmuszony był odmówić pomocy specjalnej. Na wyjaśnienie powyższego stanowiska wskazano, iż ograniczone środki finansowe ośrodka przyznane na realizację zadań własnych gminy, duża liczba osób i rodzin ubiegających się i uprawnionych do korzystania z bezzwrotnych świadczeń z pomocy społecznej powodują, iż ośrodek w pierwszej kolejności zmuszony jest zaspokoić podstawowe potrzeby bytowe klientów pozostających bez źródeł dochodu bądź z dochodem poniżej kryterium ustawowego. Wyjaśniono, że budżet ośrodka na realizację zadań własnych gminy [...] r. wynosi [...] zł. Z kwoty tej ośrodek pokrywa koszt wyżywienia dzieci w szkołach i świetlicach, który rocznie wynosi ok. [...] zł., koszt pobytu dzieci w przedszkolach w wysokości ok. [...] zł. oraz koszt pobytu klientów w domach pomocy społecznej w wysokości [...] zł. Zatem po odliczeniu wyżej wymienionych sum, pozostaje kwota [...] zł, którą ośrodek może przeznaczyć na pomoc w formie zasiłków celowych. Biorąc pod uwagę, że z pomocy ośrodka rocznie korzysta ok. [...] środowisk, na każde z nich przypada (statystycznie) miesięczna kwota pomocy w wysokości ok. [...] zł. Organ zaznaczył także, że rodzinie wnioskodawczyni wcześniej przyznano już pomoc w formie specjalnego zasiłku celowego na żywność i obiady.