Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 lipca 2011 r., sygn. IV SA/Wa 677/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marian Wolanin (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Danuta Kania, Sędzia WSA Anna Szymańska, Protokolant sekr. sąd. Izabela Urbaniak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2011 r. sprawy ze skargi Gminy K. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] lutego 2011 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za odprowadzanie ścieków - oddala skargę

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] lutego 2011 r. Nr [...] Główny Inspektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w [...] z dnia [...] września 2010 r. w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej Gminie K. za odprowadzanie do środowiska ścieków z naruszeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym w 2008 r.

W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji wskazano, że warunki odprowadzania ścieków zostały uregulowane w pozwoleniu wodnoprawnym udzielonym decyzją Starosty [...] z dnia [...] grudnia 2005 r., w myśl których Gmina była zobowiązana do wykonywania analiz ścieków oczyszczonych z częstotliwością 4 razy do roku w pierwszym roku obowiązywania pozwolenia, a jeżeli zostanie wykazane, że ścieki spełniają wymagane warunki - 2 analizy w latach kolejnych. Z ustaleń kontroli przeprowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w [...] Delegatura w [...] w dniu [...] października 2009 r. wynika, że analizy ścieków z dnia [...] lipca 2008r. oraz z dnia [...] grudnia 2008 r. wykonało laboratorium Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w C. Podmiot ten w momencie dokonywania pomiarów ścieków nie spełniał wymagań art. 147a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008r. nr 25 poz. 150 z późn. zm.), który nakłada od dnia 1 stycznia 2008 r. na prowadzącego instalację oraz użytkownika urządzenia obowiązek zapewnienia pomiarów przez akredytowane laboratorium w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, lub laboratorium posiadające uprawnienia do badania właściwości fizykochemicznych, toksyczności i ekotoksyczności substancji i preparatów nadane w trybie ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych - w zakresie badań, do których wykonywania są obowiązani. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia, posiadający certyfikat systemu zarządzania jakością, mogą wykonywać pomiary wielkości emisji lub innych warunków korzystania ze środowiska, do których wykonywania są obowiązani, we własnym laboratorium, pod warunkiem że laboratorium to jest również objęte systemem zarządzania jakością. Ponieważ laboratorium Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w C. nie spełniało wymagań art. 147a ustawy Prawo ochrony środowiska w chwili wykonywania dwóch wskazanych wyżej analiz ścieków, organ pierwszej instancji uznał, że nie może uznać przedkładanych mu wyników badań i zachodzi przesłanka art. 305a ust. 2 ustawy Prawom ochrony środowiska nakładająca obowiązek wymierzenia kary. W art. 305a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ustawodawca jednoznacznie przyjął, że nie wykonanie wymaganej ilości pomiarów jest jednoznaczne z naruszeniem warunków odprowadzania ścieków w zakresie ich jakości i ilości. Jeżeli podmiot korzystający ze środowiska nie prowadzi wymaganych pomiarów wielkości emisji, pomiary ciągłe nie są prowadzone przez rok kalendarzowy lub pomiary nasuwają zastrzeżenia, przyjmuje się, że warunki korzystania ze środowiska w zakresie wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi określone w pozwoleniach, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, dla każdego z pomiarów, o których mowa w zdaniu wstępnym, zostały przekroczone: o 80% - w przypadku składu ścieków; o 10% - w przypadku procentowej redukcji stężeń substancji w oczyszczanych ściekach; w stopniu powodującym zastosowanie maksymalnej stawki kary - w przypadku stanu ścieków; o 10% - w przypadku ilości odprowadzanych ścieków. Zgodnie z tymi przepisami prawa po ustaleniu, że podmiot zobowiązany warunkami pozwolenia wodnoprawnego do wykonywania pomiarów wielkości emisji zanieczyszczeń zawartych w ściekach nie dopełnił wymogu zawartego w art. 147a Prawo ochrony środowiska, wojewódzki inspektor ochrony środowiska ma obowiązek wymierzyć administracyjną karę pieniężną. W niniejszej sprawie rok obowiązywania pozwolenia pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Organ pierwszej instancji dokonał analizy przekroczeń poszczególnych wskaźników w roku kalendarzowym 2008 i za ten rok wyliczył karę administracyjną. Kara pieniężna została ustalona zgodnie z §9 ust. 1, 2 i 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wysokości jednostkowych stawek kar za przekroczenia warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi (Dz.U. z 2005r. nr 260 poz. 2177). Jeżeli bowiem przekroczenie dopuszczalnej ilości substancji w ściekach, w tym substancji wyrażonych jako wskaźnik, dotyczy więcej niż jednej substancji, do ustalenia kary przyjmuje się wszystkie substancje, za wyjątkiem substancji umieszczonych w załączniku do rozporządzenia pod poz. 60-76, dla których do obliczenia kary przyjmuje się ilość tej substancji, której przekroczenie pociąga za sobą najwyższy wymiar kary. Uzasadnienie dla wydania decyzji wymierzającej administracyjną karę pieniężną w tej sprawie zawarte jest w art. 305a ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00