Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. I SA/Po 236/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna - Kubicka Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont (spr.) Sędzia WSA Dominik Mączyński Protokolant st. sekr. sąd. Kamila Kozłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 lipca 2011r. sprawy ze skargi J.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości w podatku rolnym tj. II raty za 2009r. oddala skargę

Uzasadnienie

Burmistrz K. decyzją z dnia (...) lipca 2009r. na podstawie przepisów art. 67a § 1 pkt 3, art. 207 i art. 210 ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.- dalej: O.p.) odmówił J. W. umorzenia zaległości z tytułu II raty w podatku rolnym za 2009r. w kwocie (...) zł wraz z odsetkami.

W uzasadnieniu decyzji Burmistrz wskazał, podatnik wniósł o umorzenie raty podatku rolnego , powołując się na fakt wystąpienia suszy w 2008r. , której skutki w plonach potwierdzone zostały przez komisję powołaną przez wojewodę. Burmistrz wyjaśnił, że z przepisu art. 13c ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (tj. Dz. U. z 2006r. nr 136, poz. 969 ze zm.- dalej: uprol) wynika, że aby można było udzielić podatnikowi podatku rolnego ulgi poprzez zaniechanie ustalenia lub poboru podatku rolnego muszą jednocześnie zaistnieć dwie przesłanki:

a) zaistnienie klęski żywiołowej,

b) spowodowanie istotnych szkód w budynkach, ziemiopłodach, inwentarzu żywym lub martwym albo drzewostanie.

Z kolei stosownie do art. 5 ustawy z 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62, poz. 558, z późn. zm.- dalej: uokż), organem uprawnionym do wprowadzenia stanu klęski żywiołowej jest Rada Ministrów, która dokonuje tego w drodze rozporządzenia. W tym kontekście wskazana przez podatnika susza w 2008r. nie była klęską żywiołową. Rada Ministrów nie wydała bowiem stosownego rozporządzenia ogłaszającego stan klęski żywiołowej dla Gminy K. oraz gmin sąsiednich. Tym samym nie było podstaw do zaniechania poboru podatku na podstawie przepisu art. 13c uprol.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00