Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 lipca 2011 r., sygn. III SAB/Kr 15/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Lechowski Sędziowie WSA Bożenna Blitek (spr.) WSA Maria Zawadzka Protokolant Honorata Kuźmicka-Wełna po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lipca 2011 r. sprawy ze skargi T. S. na bezczynność Starosty Powiatowego zobowiązuje Starostę Powiatowego do załatwienia w terminie dwóch miesięcy od daty zwrotu akt administracyjnych sprawy T. S. w przedmiocie zarzutów do obowiązującego od dnia 19.02.2010 r. operatu ewidencji gruntów i budynków.

Uzasadnienie

W piśmie z dnia [...] 2010 r. skierowanym do Starosty, T. S. przedstawił swoje zarzuty do danych ujawnionych w projekcie operatu ewidencji gruntów i budynków dla jednostki ewidencyjnej Z. Jako podstawę prawną swoich zarzutów T. S. wskazał art. 24a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne. T. S. stwierdził, iż treść mapy ewidencyjnej nie jest zgodna z obowiązującymi przepisami, ponieważ Gmina obrębu A. nie jest zgodna z granicą wsi A. i sołectwa A-B. Zgodnie natomiast z § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) granice obrębów wiejskich powinny być zgodne z granicami wsi i sołectw.

W odpowiedzi na powyższe pismo Starosta pismem z dnia [...] 2010 r. Nr [...] poinformował T. S., że rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2005r. w sprawie ustalenia, zmiany i znoszenia urzędowych nazw niektórych miejscowości oraz obiektów fizjograficznych ustaliło, że wieś B. stanowi część wsi A. Nadanie nazwy B. części wsi A. nie spowodowało konieczności utworzenia nowego obrębu ewidencyjnego. Starosta wskazał, iż Wójt Gminy Z. pismem Nr [...] z dnia [...] 2006r. wyjaśnił, że wprowadzona w/w rozporządzeniem zmiana nazwy części wsi A. i nazwanie jej wsią B. nie spowodowała zmiany granic obrębu ewidencyjnego A., a zatem Gmina nie widzi podstaw do ponoszenia kosztów związanych z wydzieleniem nowego obrębu. Organ stwierdził, iż Wójt Gminy Z. został poinformowany, że gdyby proponowana zmiana miała polegać na podziale dotychczasowego obrębu ewidencyjnego A. i utworzeniu dwóch obrębów ewidencyjnych odpowiadających granicom nowych sołectw, wówczas zmiana w operacie ewidencji gruntów może być wprowadzona w oparciu o przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027), a wówczas koniecznym będzie zabezpieczenie przez Gminę środków finansowych na pokrycie kosztów wykonania czynności technicznych i sporządzenia opracowań geodezyjnych związanych z ustaleniem w trybie rozgraniczenia, granic nowo utworzonych obrębów, zmianą numeracji działek ewidencyjnych i sporządzeniem wykazów zmian do ujawnienia w księgach wieczystych. Starosta zaznaczył, że nie jest kompetentny do występowania z wnioskiem do Wójta Gminy Z. z inicjatywą podziału administracyjnego gminy zarezerwowaną dla podejmowania inicjatyw lokalnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00