Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 czerwca 2011 r., sygn. II SA/Wa 944/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Marcinkowska (spr.), Sędziowie WSA Anna Mierzejewska, Ewa Pisula - Dąbrowska, Protokolant spec. Marek Kozłowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 czerwca 2011 r. sprawy ze skargi K. C. na zarządzenie Prezydenta [...] z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie dokonania zmian w składach obwodowych komisji wyborczych oddala skargę
Uzasadnienie
Prezydent [...] zarządzeniem nr [...] z [...] czerwca 2010 r., wydanym na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz § 10 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 28 sierpnia 2000 r. w sprawie powoływania Obwodowych Komisji Wyborczych w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, odwołał K. C. ze składu Obwodowej Komisji Wyborczej nr [...] w W.
W skardze na powyższe zarządzenie, skierowanej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, K. C. wniósł o stwierdzenie jego nieważności w części odwołującej go ze składu Obwodowej Komisji Wyborczej nr [...] w W. oraz zasądzenie od organu zwrotu kosztów postępowania. Wskazał, że jego interes prawny został naruszony poprzez pozbawienie go prawa do uzyskania diety w związku z udziałem w pracach obwodowej komisji wyborczej.
W uzasadnieniu skargi podał, że został powołany do składu Obwodowej Komisji Wyborczej nr [...] zarządzeniem nr [...] Prezydenta [...] z [...] czerwca 2010 r., a na pierwszym posiedzeniu Komisji w dniu [...] czerwca 2010 r. został wybrany na jej Przewodniczącego.
Podkreślił, że odwoływanie członków obwodowych komisji wyborczych reguluje § 11 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 28 sierpnia 2000 r., ustalający w ust. 1 i 2 listę dopuszczalnych przyczyn odwołania członków tych komisji. Zaznaczył, że zarówno ustawa o wyborze Prezydenta RP, jak i powołane rozporządzenie MSWiA nie dopuszczają swobodnego kształtowania składu obwodowych komisji wyborczych przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Zarzucił, że w zaskarżonym zarządzeniu nie tylko wadliwie wskazany został jako podstawa prawna odwołania § 10 rozporządzenia MSWiA, ale również nie zostały wskazane podstawy faktyczne do podjęcia takiej decyzji.