Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 maja 2011 r., sygn. III SA/Wr 126/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Guziński Sędziowie Sędzia NSA Anna Moskała Sędzia NSA Józef Kremis (sprawozdawca) Protokolant Jolanta Ryndak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 5 maja 2011 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Rady Miejskiej S. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zmiany Statutu Miasta i Gminy S. I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; II. orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu do dnia prawomocności wyroku.

Uzasadnienie

W dniu [...] r. Wojewoda D. (zwany dalej stroną skarżącą), powołując się na przepis art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (zwanej dalej "ustawą gminną"), w zw. z art. 50 § 2 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153 poz. 1270 ze zm.), wniósł do tutejszego Sądu skargę w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej w S. Nr [...] z dnia [...] r. w sprawie zmiany Statutu Miasta i Gminy S. z powodu istotnego naruszenia art. 5 ust. 2 oraz art. 35 ust. 1 i ust. 3 ustawy gminnej, a także § 29 ust. 1 uchwały Rady Miejskiej w S. Nr [...] z dnia [...] r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy S.

W uzasadnieniu powyższej skargi strona skarżąca w pierwszej kolejności podkreśliła, iż Rada Miejska w S. podejmując - na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy gminnej - uchwałę Nr [...] dokonała zmiany § 29 Statutu Miasta i Gminy S. W znowelizowanym brzmieniu § 29 "W gminie utworzono następujące sołectwa i osiedla: (... ) 8) sołectwo G. obejmujące wieś G.". Tym samym - w ocenie strony skarżącej - Rada Miejska w S. postanowiła o utworzeniu nowego sołectwa, o nazwie G., bez zachowania procedury określonej w przepisach ustawy gminnej. Zgodnie bowiem - jak dalej wywiodła strona skarżąca - z art. 5 ust. 2 ustawy jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy. W świetle zaś art. 35 ust. 1 ustawy "organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami", przy czym statut ten winien w szczególności okreslać: nazwę i obszar jednostki pomocniczej (1), zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej (2), organizację i zadania organów jednostki pomocniczej (3), zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji (4) oraz zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej (5)" (art. 35 ust. 3 ustawy). Zgodnie natomiast z regulacją zawartą w art. 5 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy, zgodnie z którym - jak wskazała strona skarżąca - w przypadku Miasta i Gminy S. "Jednostki pomocnicze tworzone są na podstawie uchwały rady podjętej: 1) z inicjatywy rady po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, które odbywają się w następujących formach: a) zebrań, b) przyjmowania zgłoszeń, uwag, wniosków i opinii do projektu uchwały wywieszonego przez 14 dni na tablicy ogłoszeń w urzędzie, 2) z inicjatywy mieszkańców" (§ 27 ust. 1 Statutu Rady Gminy S.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00