Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 maja 2011 r., sygn. III SA/Wa 2548/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Kurasz, Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Golat (sprawozdawca), Sędzia WSA Jerzy Płusa, Protokolant referent stażysta Marika Krawczyńska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 maja 2011 r. sprawy ze skargi M. T. i M. T. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] lipca 2010 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2007 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] lipca 2010 r. Nr [...] Dyrektor Izby Skarbowej w W. utrzymał w mocy decyzję z dnia [...] kwietnia 2010 r. nr [...] wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego W. którą określono małżonkom M. T. i M. T. (zwanych również "Skarżącymi") wysokość zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2007 r. w kwocie 175 094 zł.
Określenie podatku dochodowego w wyższej kwocie, aniżeli wynikała z zeznań podatkowych małżonków za 2007 r. o wysokości osiągniętego dochodu (PIT-37) było skutkiem nieuwzględnienia przez Naczelnika Urzędu Skarbowego W. wykazanych w nich odliczeń dokonanych przez M. T. z tytułu darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą w łącznej kwocie 400 000 zł. Na potwierdzenie dokonanych darowizn na rzecz Kościoła, Skarżący przedłożyli kserokopie umów darowizny z dnia 20 lutego 2007 r., 6 marca 2007 r., 14 czerwca 2007 r., 10 lipca 2007 r., 18 września 2007 r. 16 października 2007 r. i 21 grudnia 2007 r zawarte między M. T., jako darczyńcą, a Parafią Rzymsko-Katolicką [...] w Z., jako obdarowaną, reprezentowaną przez proboszcza. Naczelnik Urzędu Skarbowego wskazał, że zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm., dalej jako "u.p.d.o.f.") dopuszcza się możliwość odliczenia od dochodu, przed jego opodatkowaniem, kwot darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele jak też kultu religijnego, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Przepis art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy stanowi, że wysokość wydatków na powyższe cele ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, tj. w przypadku darowizny pieniężnej - dowodu wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego. Od 1 stycznia 2006 r. na mocy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 143, poz. 1199) wprowadzono zmiany poprzez dodanie w art. 26 ustawy nowego ustępu - oznaczonego 6d. Zgodnie z jego treścią, zasady określone w ust. 7 tego artykułu stosuje się odpowiednio do darowizn odliczanych na podstawie odrębnych ustaw. Podstawą taką jest art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. Nr 29, poz. 154, ze zm. dalej jako "ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego") stanowiący, że darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny, sprawozdanie o przeznaczeniu darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą. W ocenie organu pierwszej instancji z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że do darowizn na rzecz kościelnej osoby prawnej dokonanych od dnia 1 stycznia 2006 r. mają zastosowanie nowe przepisy podatkowe, a w szczególności przepis ust.. 7 u.p.d.o.f, znajdujący zastosowanie w pełnym zakresie do badanej darowizny, z uwzględnieniem warunków wynikających z ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego. Wobec tego Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że wymóg udokumentowania darowizny pieniężnej dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego od dnia 1 stycznia 2006 r. dotyczy zarówno darowizn na cele kultu religijnego jak i darowizn na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, czego w tej sprawie nie dopełniono. W ocenie organu brak spełnienia w rozpatrywanej sprawie wymogu udokumentowania wysokości darowizn przekazanych w 2008 r. dowodami wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego zadecydował o nieuwzględnieniu odliczeń od dochodu z tytułu darowizn na rzecz kościelnej osoby prawnej za 2008 r.