Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 5 maja 2011 r., sygn. II SA/Op 65/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Janowska Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik - spr. Protokolant st. sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 5 maja 2011 r. sprawy ze skargi S. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia [...], nr [...] w przedmiocie zasiłku okresowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiot zaskarżenia stanowi decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia [...], nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Nysie, działającego z upoważnienia Burmistrza Nysy, o odmowie przyznania S. H. pomocy w formie zasiłku okresowego.

Wydanie zaskarżonej decyzji nastąpiło w następującym stanie faktycznym. Wnioskiem datowanym na dzień 4 stycznia 2010 r. (data wpływu do organu - 6 stycznia 2010 r.) S. H. wystąpiła o przyznanie zasiłku okresowego.

Decyzją z dnia [...], nr [...], Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Nysie, działający z upoważnienia Burmistrza Nysy, odmówił S. H. przyznania pomocy w formie zasiłku okresowego. Jako podstawę prawną wydanej decyzji powołał przepisy art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), oraz art. 2, art. 3, art. 8 ust. 1, ust. 3 i ust. 9, oraz art. 38 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.). W uzasadnieniu, powołując się na treść art. 38 ustawy o pomocy społecznej organ wskazał, że przyznanie wnioskowanego świadczenia uwarunkowane jest spełnieniem kryterium dochodowego, które ustalane jest według art. 8 ustawy i które dla rodziny wnioskodawczyni wynosi 1404,00 zł. (4x351 zł). Dalej, powołując się na ustalony w sprawie materiał dowodowy, w tym wywiad środowiskowy oraz oświadczenie strony, organ stwierdził, że S. H. prowadzi gospodarstwo domowe wspólnie z trójką dzieci, natomiast jej mąż prowadzi odrębne gospodarstwo domowe, pomimo że jest zameldowany i zamieszkuje w tym samym miejscu. Organ podał także, iż syn strony - D., według twierdzeń wnioskodawczyni, przebywa w K., a po powrocie z niego wyjeżdża za granicę i stąd brak jest możliwości uzyskania od niego oświadczenia o prowadzeniu przez niego odrębnego gospodarstwa domowego Następnie organ wskazał, że na skutek nie stawienia się przez wnioskodawczynię w urzędzie pracy w wyznaczonym terminie z dniem 16 lipca 2009 r. utraciła ona status osoby poszukującej pracy. Organ przyjął, że dochodem rodziny wnioskodawczyni jest zasiłek rodzinny na dzieci w kwocie 287 zł, dodatek z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej wynoszący 80 zł, dodatek mieszkaniowy w wysokości 232,19 zł, alimenty w kwocie 80 zł oraz dochód z gospodarstwa rolnego w R. o powierzchni 6,7080 ha, tj. 9,3987 ha przeliczeniowych, wyliczony w oparciu o art. 8 ust. 9 ustawy o pomocy społecznej, w wysokości 1945,53 zł. W zakresie doliczenia dochodu z gospodarstwa rolnego, organ wyjaśnił, że ustawa o pomocy społecznej nie daje podstaw do wyłączenia z dochodu rodziny dochodów z hektarów przeliczeniowych w przypadku, gdy właściciel nie prowadzi działalności rolniczej osobiście, ponieważ ustalenie dochodu następuje w taki sam sposób bez względu na to, czy ziemia uprawiana jest przez właściciela, czy też inną osobę, przy uwzględnieniu wielkości gospodarstwa rolnego. Organ stwierdził również, że przy uwzględnieniu dochodu z gospodarstwa rolnego należy mieć na uwadze art. 2 ustawy o pomocy społecznej, jak i to, że skoro S. H. jest osobą zdrową, nie pracuje zawodowo, jej dzieci z uwagi na wiek nie wymagają już stałej opieki i pielęgnacji, a gospodarstwo rolne stanowiące jej własność położone jest jedynie około 6 km od miejscowości, w której strona zamieszkuje, nie ma przeszkód do prowadzenia przez nią tego gospodarstwa. Ustalił również, że strona nie wystąpiła o przyznanie emerytury rolniczej, a jedynie wnioskodawczyni zawarła na okres 10 lat umowę dzierżawy gospodarstwa w R., o powierzchni 6,453 ha, przy czym w umowie tej nie określono kwoty za dzierżawę. Powyższe, zdaniem organu, uprawnia przyjęcie, że łączny dochód rodziny strony stanowi kwota 2624,72 zł, która przekracza kryterium dochodowe o 1220,72 zł. Wydatki wynoszą natomiast łącznie 639,72 zł (gaz 75,16 zł, czynsz 444,37 zł, energia 120,19 zł). Uzyskiwany zatem przez wnioskodawczynię dochód przekroczył kryterium dochodowe i stąd też brak jest podstaw do przyznania wnioskodawczyni zasiłku okresowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00