Czy dodatki motywacyjne dla pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej należy uwzględnić w regulaminie wynagradzania
PROBLEM
Czy dodatek motywacyjny wprowadzony uchwałą nr 62 Rady Ministrów z 19 czerwca 2024 r. w sprawie Rządowego Programu "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego na lata 2024-2027" może być: 1) przygotowany i przekazany pracownikowi na podstawie porozumienia zmieniającego umowę o pracę, albo 2) może należy zmienić regulamin wynagradzania i pracownikowi wręczyć informację o przyznaniu mu takiego dodatku motywacyjnego, wskazując, że prawo do dodatku wynika z w/w uchwały i regulaminu, albo 3) bez zmiany takiego regulaminu, poinformować pracownika pismem, że na podstawie uchwały przyznaje mu się w/w dodatek? Jestem za tym aby regulaminu nie zmieniać. Dodatek jest świadczeniem czasowym, tzn. "inne dodatki" o czym jest mowa w ustawie o pracownikach samorządowych mogą, czyli nie muszą być zamieszczone w regulaminie, stąd takie stanowisko.
RADA
Rekomenduje dokonanie zmian w Regulaminie wynagradzania.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, dofinansowanie wynagrodzeń, programu dofinansowania wynagrodzeń oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników określonych w tym programie, zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego lub na ich zlecenie może być wypłacane także w formie dodatku motywacyjnego. Przepisy ustawy o pomocy społecznej są nadrzędne w stosunku do przepisów Uchwały i Programu. Jednak zaleca się dokonanie zmian w Regulaminie wynagradzania.
Powyższe oznacza, że literalne brzmienie tego przepisu stanowi podstawę wypłaty dodatku motywacyjnego, jak też w innej formie ustawodawca bowiem użył sformułowania cyt. „także w formie dodatku motywacyjnego”.
Wypłata dodatku dla pracowników wynika wprost z przepisów ustawy i uchwały, a więc będzie realizowana niezależnie od ujęcia dodatku w zakładowym regulaminie wynagradzania - to należy wskazać, że zgodnie z art. 772 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy, pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy, ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. Nadto, w myśl art. 772 § 11 i art. 772 § 12 Kodeksu pracy - pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy, ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy odpowiadającym, może ustalić warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy, ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego ustalenie. W praktyce więc, w większości jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, regulaminy wynagradzania są przyjmowane i stosownie do brzmienia art. 772 § 2 Kodeksu pracy - pracodawca może ustalić w nim także inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania. Nadto zgodnie z art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, pracodawca w regulaminie wynagradzania, o którym mowa w ust. 1 może określić warunki i sposób przyznawania dodatków, o których mowa w art. 36 ust. 4 i 5 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz innych dodatków.
Mając powyższe na uwadze dobrą praktyką będzie uwzględnienie dodatków w regulaminie wynagradzania już choćby dlatego, że w regulaminie określony jest sposób i termin wypłaty dodatku motywacyjnego.
art. 24 ust. 4, art. 36 ust. 4-5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1283 z późn. zm.),
art. 772 § 1-2, § 11-12 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.).
Maria Rzewnicka
radca prawny, pracownik samorządowej spółki prawa handlowego powołanej do zadań o charakterze użyteczności publicznej; specjalizuje się w szeroko pojętej tematyce działalności gospodarczej, prawa zamówień publicznych, ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami