Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 6 kwietnia 2011 r., sygn. I SA/Go 98/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Wierchowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Anna Juszczyk-Wiśniewska Sędzia WSA Dariusz Skupień Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Baczuń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 kwietnia 2011 r. sprawy ze skargi RP sp. z o.o. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie klasyfikacji taryfowej oddala skargę.
Uzasadnienie
I SA/Go 98/11
Uzasadnienie
[...] września 1998r. "RP" Sp. z o.o. (dalej: skarżąca) zgłosiła do objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu (po zakończeniu uszlachetniania biernego kratki działowej - procedura 4021) nowy samochód do transportu towarowego zbudowany na bazie nadwozia samochodu osobowego". W zgłoszeniu celnym towar zakwalifikowała do kodu 8704 31 91 1 taryfy celnej.
Decyzją z [...] maja 2001r. Urząd Celny uznał zgłoszenie celne za nieprawidłowe z uwagi na błędne zadeklarowaną: procedurę celną, opis towaru, klasyfikację taryfową, wartość celną towaru oraz kwotę długu celnego. W ocenie organu pojazd jako "pojazd samochodowy osobowo - towarowy (...)" winien zostać zaklasyfikowany do kodu taryfy celnej 8703.22.19.0 i poddany procedurze celnej dopuszczenia do obrotu (symbol 4000) i jako taki podlegać stawce celnej wynoszącej 20 %. Uznano mianowicie, że o klasyfikacji taryfowej pojazdu decyduje jego rzeczywiste przeznaczenie. W samochodach stanowiących przedmiot importu, charakteru ich osobowego przeznaczenia nie zmieniło zamontowanie kratki oddzielającej przestrzeń bagażową.
Decyzja ta, w wyniku rozpoznania wniesionego od niej przez skarżącą spółkę odwołania, została utrzymana w mocy decyzją Prezesa Głównego Urzędu Ceł z [...] sierpnia 2001r.
Na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z [...] sierpnia 2001r. spółka R wniosła skargę do ówczesnego Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 2 marca 2005r. (3/I SA/Po 3243/01) decyzję tę uchylił. W uzasadnieniu stwierdził, że organy celne nie przeprowadziły dowodu z przedłożonego świadectwa homologacji, stanowiącego dokument urzędowy, stwierdzającego, że importowane samochody są samochodami ciężarowymi. Z zaskarżonej decyzji nie wynikało też by przeprowadziły kontrdowody podważające wiarygodność przedłożonego świadectwa homologacji. Doprowadziło to do wadliwego ustalenia stanu faktycznego w sprawie i mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.