Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 marca 2011 r., sygn. I SA/Wr 138/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kamieniecka, Sędziowie Sędzia WSA Dagmara Dominik-Ogińska, Sędzia WSA Marek Olejnik (sprawozdawca), Protokolant Lucyna Barańska, po rozpoznaniu na rozprawie w Wydziale I w dniu 4 marca 2011 r. sprawy ze skargi "A" Sp. z o.o. w S na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej we W. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych oddala skargę

Uzasadnienie

Sąd jako podstawę rozstrzygania przyjął następujący stan faktyczny sprawy :

Jak wynika z akt sprawy w dniu 27 grudnia 2006 r. odbyło się Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki "A" Sp. z o.o. Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników nr 1 postanowiono podwyższyć kapitał zakładowy Spółki z kwoty pięćdziesiąt tysięcy złotych (50.000,00 zł) do kwoty czterdzieści dziewięć milionów pięćset sześćdziesiąt dwa tysiące złotych (49.562.000,00 zł.), tj. o kwotę czterdzieści dziewięć milionów pięćset dwanaście tysięcy złotych (49.512.000,00 zł ) poprzez utworzenie 99.124 nowych udziałów o wartości nominalnej 500,00 zł każdy Podwyższony kapitał zakładowy został w całości pokryty wkładem niepieniężnym o wartości 49.512.000,00 zł w postaci przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55? kodeksu cywilnego, prowadzonego przez osobę fizyczną L. I. pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno- Usługowo- Handlowe Eksport - Import " B" L. I..

Notariusz D. G., jako płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych, z tytułu dokonanego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki pobrała ( stosując stawkę 0,5%) podatek od czynności cywilnoprawnych w kwocie 247.496,00 zł.

Pismem z dnia 21.12.2009 r., które wpłynęło do Naczelnika D. Urzędu Skarbowego we W. w dniu 28.12.2009 r., Pełnomocnik Spółki "A". z o.o. - M. G. wniósł o stwierdzenie nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych w kwocie 247.496,00 zł oraz naliczenie stosownego oprocentowania na podstawie art. 78 Ordynacji podatkowej. Zdaniem pełnomocnika Spółki pobranie przez płatnika podatku od czynności cywilnoprawnych od podwyższenia kapitału zakładowego spółki, które zostało w całości pokryte wkładem niepieniężnym w formie przedsiębiorstwa pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno- Usługowo - Handlowe Eksport - Import " B" L. I. było nieuzasadnione. Według Pełnomocnika Spółki, w wyniku przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej z dniem 1 maja 2004 r., do struktur Unii Europejskiej prawo wspólnotowe stało się częścią porządku prawnego obowiązującego w Polsce. Z tym dniem Polska obowiązana była implementować cały dorobek prawa wspólnotowego, w tym Dyrektywę 69/335/EWG, do polskiego porządku prawnego. Tymczasem - jak dalej podniósł Wnioskodawca - wbrew generalnej zasadzie nakazującej przejęcie całego dorobku prawnego Unii Europejskiej Polska nie dokonała z dniem przystąpienia odpowiedniej implementacji postanowień Dyrektywy 69/335/EWG, a w szczególności art. 7 ust. 1 Dyrektywy, na podstawie którego czynności polegające m in. na podwyższeniu kapitału zakładowego spółki kapitałowej poprzez wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem kapitałowym, którego odpowiednikiem w Polsce jest podatek od czynności cywilnoprawnych. W przypadku zaś kolizji przepisów krajowych z unijnymi, pierwszeństwo stosowania - zgodnie z art. 91 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) oraz art. 2 Aktu Akcesyjnego dotyczącego warunków przystąpienia Polski do Unii Europejskiej - mają przepisy Unii Europejskiej, w tym również dyrektywy. Podatnik- jak dalej podnosi Wnioskodawca - w takim przypadku, tj. w sytuacji braku bądź wadliwości implementacji jest uprawniony do powoływania się bezpośrednio na postanowienia dyrektywy. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, iż zasada bezpośredniej skuteczności dyrektywy i obowiązek stosowania prawa wspólnotowego przez organy administracji publicznej oraz sądy krajowe została ugruntowana w orzecznictwie ETS (m.in. w wyrokach: C-106/77, C-26/62, C-41/74, C-431/92).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00