Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 9 marca 2011 r., sygn. I SA/Lu 54/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Irena Szarewicz-Iwaniuk, Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca),, WSA Halina Chitrosz, Protokolant Stażysta Paulina Zając, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 9 marca 2011 r. sprawy ze skargi M. G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za miesiące: luty, kwiecień - grudzień 2003 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości.

Uzasadnienie

I SA/Lu 54/11

UZASADNIENIE

1. Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 18 czerwca 2007 r. w sprawie określenia M. G. / podatnik / zobowiązania w podatku akcyzowym za: luty, kwiecień - grudzień 2003 r.

Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że ilości oleju opałowego sprzedawanego przez podatnika, wykazane w sprawdzonych oświadczeniach nie są zgodne z ilościami oleju opałowego wykazanymi w paragonach z kasy fiskalnej.

Dyrektor Izby Celnej wskazał § 6 ust. 1 pkt 2, ust. 2, ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego / Dz.U. Nr 27 poz. 269 - rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 r. /. Argumentował, że celem powyższej regulacji było umożliwienie organom podatkowym prowadzenia kontroli sposobu wykorzystania przez kupujących nabywanego oleju opałowego. Dane zawarte w oświadczeniach powinny odpowiadać prawdzie. Organ podatkowy nie musiał wykazywać zmiany przeznaczenia sprzedanego oleju napędowego, gdyż istnienie oświadczenia jest koniecznym warunkiem do zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego. Sytuacja, w której zostały złożone oświadczenia zawierające nieprawdziwe dane i niepozwalające tym samym na dotarcie do nabywcy wywołuje skutek taki sam, jak niezłożenie oświadczenia, co oznacza, że po stronie sprzedawcy powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym / I SA/Lu 116/05 /. W celu zrealizowania tych wymogów w ustawie o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z dnia 8 stycznia 1993 r. / Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm. - ustawa akcyzowa / został dodany od 1 stycznia 2003 r. art. 35a. Ten przepis w połączeniu z możliwością odmowy sprzedaży pozwalał uzyskać prawidłowe i kompletne oświadczenia od nabywców oleju opałowego, zgodne z wymogami rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 r. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do dochowania należytej staranności w wykonywaniu czynności z nią związanych, w szczególności do zadośćuczynienia nałożonym przez prawo obowiązkom. Podatnik musiał gromadzić oświadczenia o przeznaczeniu oleju. Ten obowiązek wynika bezpośrednio z § 6 rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00