Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 24 lutego 2011 r., sygn. II SA/Ol 42/11
Dnia 24 lutego 2011 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędzia WSA Katarzyna Matczak Protokolant Specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lutego 2011 roku sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Ostródzie na uchwałę Rady Miejskiej w Ostródzie z dnia 23 kwietnia 2007 roku nr IX/54/2007 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Ostróda 1. stwierdza nieważność załącznika nr 1 do zaskarżonej uchwały Rady Miejskiej w Ostródzie z dnia 23 kwietnia 2007 roku nr IX/54/2007 w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Ostróda w części obejmującej § 1 w całości, § 2 pkt 2, 3, 4, 11, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 27, 28 i 29, § 3 ust. 1 pkt 4 i 6, § 3 ust. 2 pkt 1 i 2, § 5 pkt 3, § 15 ust. 1 pkt 1, 7 i 10 oraz § 21 ust. 2; 2. w pozostałym zakresie skargę oddala; 3. orzeka, że zaskarżona uchwała w części, w której stwierdzono jej nieważność nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że pismem z dnia 21 grudnia 2010r. Prokurator Rejonowy wywiódł skargę na Uchwałę nr IX/54/2007 Rady Miejskiej w Ostródzie
z dnia 23 kwietnia 2007r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości
i porządku na terenie Gminy Miejskiej Ostróda. Wspomnianej uchwale zarzucono naruszenie § 135 w związku z § 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie zasad techniki prawodawczej w związku z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach poprzez zamieszczenie we wskazanych przez skarżącego postanowieniach regulaminu, przepisów regulujących materię wykraczającą poza upoważnienie ustawowe. Podniesiono, że:
- w § 3 ust. 1 pkt 4 regulaminu zobowiązano ogólnie właścicieli nieruchomości do selektywnego zbierania odpadów innych niż komunalne, powstających na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, np. medycznych weterynaryjnych i postępowania z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie