Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2010 r., sygn. III SA/Po 527/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Szymon Widłak (spr.) Sędziowie WSA Beata Sokołowska WSA Małgorzata Górecka Protokolant: st. sekr. sąd. Janusz Maciaszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2010 r. przy udziale sprawy ze skargi E. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia 9 czerwca 2010 roku Nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiące od lutego do listopada 2005 roku I. oddala skargę, II. przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu adwokatowi H. K. kwotę [...],- ([...]) złotych uwzględniającą podatek od towarów i usług w kwocie [...],- ([...]) złotych tytułem nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej stronie skarżącej z urzędu

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 7 maja 2009 r., nr [...] Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Poznaniu określił E. H. W. zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku akcyzowego:

- za luty 2005 r. w kwocie [...] zł,

- za marzec 2005 r. w kwocie [...] zł,

- za kwiecień 2005 r. w kwocie [...] zł,

- za maj 2005 r. w kwocie [...] zł,

- za czerwiec 2005 r. w kwocie [...] zł,

- za lipiec 2005 r. w kwocie [...] zł,

- za sierpień 2005 r. w kwocie [...] zł,

- za wrzesień 2005 r. w kwocie [...] zł,

- za październik 2005 r. w kwocie [...] zł,

- za listopad 2005 r. w kwocie [...] zł.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że w dniu 10 kwietnia 2009 r. na podstawie postanowienia Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 kwietnia 2009 r. wszczęto u E. H. W. postępowanie kontrolne w zakresie podatku akcyzowego za 2005 rok. W roku 2005 kontrolowana prowadziła działalność gospodarczą w zakresie handlu paliwami ciekłymi oraz artykułami chemicznymi pod nazwą "[...]" E. W. w C. Postanowieniem z dnia 17 kwietnia 2009 r. włączono do akt postępowania kontrolnego dokumenty dotyczące firmy "A" w P. zebrane w toku kontroli podatkowej nr [...] przeprowadzonej u E. H. W., J. W. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2005 rok. W wyniku przeprowadzonego postępowania ustalono, że podatnik zakupił olej napędowy, od którego nie zapłacono podatku akcyzowego. Kontrolowana w 2005 roku nie składała deklaracji na podatek akcyzowy do urzędu celnego. Podatnik posiada faktury VAT dotyczące zakupu oleju napędowego, które zostały wystawione w imieniu firmy "A" w P. Na podstawie informacji uzyskanych z Urzędu Skarbowego w Z. oraz Urzędu Skarbowego P. ustalono, że spółka "A" nie była w kontrolowanym okresie zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług i nie składała deklaracji na ten podatek. W Urzędzie Skarbowym w Z. zarejestrowana jest firma "B" pod takim samym NIP, jakim posługiwała się spółka "A". Spółka ta składała deklaracje VAT-7 do listopada 2005 r. Od grudnia 2005 r. spółka "B" zaprzestała składania deklaracji podatku od towarów i usług. Na podstawie materiałów sprawy, w tym przesłanych przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Z. materiałów zebranych w toku postępowań kontrolnych prowadzonych wobec podmiotów, dla których zgodnie z treścią faktur VAT spółka "A" była dostawcą oleju napędowego i benzyny Pb 95 oraz materiałów zgromadzonych w toku śledztwa prowadzonego przez Prokuraturę Okręgową w Z., organ ustalił, że spółka jawna "A" w 2005 roku była podmiotem nieistniejącym (fikcyjnym), tj. podmiotem wprawdzie formalnie zarejestrowanym, ale w oparciu o nieprawdziwe, nieścisłe i nieaktualne dane. Na fikcyjność spółki wskazują takie okoliczności jak: nieprowadzenie działalności pod wskazanym adresem, ukrywanie prawdziwego adresu działalności, nieposiadanie żadnego majątku, niewypełnianie obowiązków rejestracyjnych i aktualizacyjnych dotyczących adresu i nazwy spółki oraz innych danych zgłoszenia rejestracyjnego. Zebrane dowody w ocenie organu świadczą również o tym, że powstanie i działalność spółki "A" miała na celu zalegalizowanie sprzedaży paliwa z innych źródeł. Wystawiane przez nią faktury miały na celu upozorowanie faktycznej sprzedaży paliwa. W rzeczywistości faktury te nie odzwierciedlają rzeczywistego obrotu, wystawione zostały jedynie dla pozoru, tj. w celu zalegalizowania w obrocie paliwa z nieznanego źródła. Kontrolowany nie deklarował i nie płacił od nabytego oleju napędowego z nieustalonych źródeł podatku akcyzowego. Ilość sprzedanego oleju napędowego, od którego nie pobrano podatku akcyzowego, łącznie za poszczególne miesiące od lutego do listopada 2005 r. wynosiła [...] litrów. W konsekwencji organ dokonał rozliczenia należnego podatku akcyzowego za ten okres według stawki akcyzy w 2005 r. - 1.180 zł za 1000 l - na podstawie art. 2 pkt 1, art. 4 ust. 3, ust. 4 i ust. 5, art. 11 ust. 2 pkt 1, art. 18 ust. 1, art. 19 ust. 1, art. 64, art. 65 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) oraz § 2 ust. 1 pkt 1, poz. 1 pkt 5 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00