Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 7 grudnia 2010 r., sygn. II SA/Lu 580/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Witold Falczyński, Sędziowie Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska (sprawozdawca), Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski, Protokolant Stażysta Paulina Gąsławska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 grudnia 2010 r. sprawy ze skargi I. i J. małż. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzew oddala skargę

Uzasadnienie

Burmistrz decyzją z dnia [...] lutego 2010 r. wymierzył J. Z. i I. Z. administracyjną karę pieniężną w kwocie 141.562,77 zł za usunięcie bez wymaganego zezwolenia drzew (4 sztuk czeremchy amerykańskiej i 4 sztuk czereśni ptasiej) z terenu nieruchomości położnej w S. przy ul. Partyzantów, oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 725/7.

W uzasadnieniu decyzji organ podniósł, iż J. Z. i jego żona I. Z. w dniu 27 marca 2009 r. kupili nieruchomość wraz z projektem budowlanym położną w S. obejmującą niezabudowane działki gruntu nr nr 726, 725/6, 725/7, 725/8 i 725/9 wraz z prawami z ostatecznej decyzji nr B 7351-11/72/09 Starosty Łukowskiego z dnia 25 lutego 2009 r. oraz związanym z decyzją projektem budowlanym pawilonu handlowego wraz z infrastrukturą.

Dalej organ w skazał, iż w dniu 19 maja 2009 r. J. Z. usunął rosnące na zakupionej działce nr 725/7 drzewa z uwagi, iż rosły w miejscu zaprojektowanego budynku handlowo-usługowego i uniemożliwiały realizację tego obiektu. W jego ocenie drzewa te były drzewami owocowymi i na ich usunięcie nie było wymagane uzyskanie zezwolenia.

Oceny tej jednakże organ pierwszej instancji nie podzielił, opierając się o treść sporządzonych w toku postępowania opinii biegłych. Zdaniem organu usunięte drzewa nie były drzewami owocowymi, co uzasadnia wymierzenie kary za ich usunięcie bez wymaganego pozwolenia.

Od decyzji tej odwołanie złożyli I. i J. Z. wnosząc o jej uchylenie i umorzenie postępowania przed organem pierwszej instancji. Zarzucili organowi błąd w ustaleniach faktycznych polegający na uznaniu czereśni ptasiej za drzewo ozdobne, a nie owocowe, nie kwestionując charakteru czeremchy amerykańskiej jako drzewa nieowocowego. Ich zdaniem organ naruszył również art. 86 ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie przyrody, zgodnie z którym nie pobiera się opłat za usunięcie drzew, które posadzono lub wyrosły na nieruchomości po zakwalifikowaniu jej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele budowlane. W ich ocenie w sprawie powinna być wywołana opinia biegłego posiadającego fachową wiedzę w zakresie dendrologii, rolą którego jest pomoc w ustaleniu stanu faktycznego, a więc odpowiedź na pytanie, czy czereśnia ptasia zalicza się do drzew owocowych, czy ozdobnych. Odwołujący powołali się na opinię Krzysztofa W. zdaniem którego czereśnie ptasie to drzewa owocowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00