Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 16 grudnia 2010 r., sygn. I SA/Ke 585/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosław Surma (spr.), Sędziowie Sędzia SO (del.) Janusz Bociąga,, Sędzia WSA Ewa Rojek, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Anna Szyszka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 16 grudnia 2010r. sprawy ze skargi K.F. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oddala skargę

Uzasadnienie

1. Akt organu administracji publicznej i przedstawiony przez ten organ tok postępowania.

1.1. W indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia

[...]., nr [...]Minister Finansów stwierdził, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w latach 2005-2009 ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych jest nieprawidłowe.

1.2. W przedmiotowym wniosku wskazano, że wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Małą Elektrownię Wodną wybudował w 1999r., a uruchomił 10 sierpnia 1999r. Działalność gospodarcza jest opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%. Do 1 października 2005r. wnioskodawca wystawiał faktury dla zakładów energetycznych. Za każdy miesiąc płacono mu stawkę ustaloną przez Urząd Regulacji Energetyki. Po 1 października 2005r. należność za wyprodukowaną i sprzedaną energię do zakładów energetycznych podzielono na dwie części, tj. około 1/3 płacą zakłady energetyczne, a 2/3 ceny rynkowej jest wyrównana w formie świadectwa pochodzenia energii. Świadectwa te wnioskodawca otrzymywał raz na kwartał. Składał je w domu, żeby uzbierała się większa kwota i wreszcie we wrześniu 2009r. wystawił fakturę dla Domu Maklerskiego sprzedając prawa własności po rynkowej cenie za kwotę 42 587,35 zł. Od tej sumy zapłacił VAT w wysokości 9 369,22 zł oraz podatek dochodowy wg stawki 5,5% w kwocie 2 342,30 zł. Taki sposób wynagrodzenia zapewniał mu zakład energetyczny oraz potwierdzały szkolenia organizowane przez Towarzystwo Rozwoju Małych Elektrowni Wodnych. Urząd Skarbowy wiedział o zakresie działalności wnioskodawcy oraz o formie opodatkowania ryczałtem wg stawki 5,5%. Należny podatek płacił w oznaczonych terminach. Dlatego otrzymany przez niego z Domu Maklerskiego PIT-8C był dla niego zaskoczeniem, a naliczony wg stawki 19% podatek w kwocie 8 029,40 zł "zniszczył jego dochód", a tym samym szanse na zakup i wymianę zużytych części oraz wykonania przeglądu i napraw całego turbozespołu, a także zapory wodnej i urządzeń piętrzących. Uznanie przychodu ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych, za przychód z kapitałów pieniężnych, który nie związany ściśle z działalnością gospodarczą, jest według wnioskodawcy oszustwem wobec obywatela, którego zapewniono, że druga część należności za wyprodukowaną energię będzie kompensowana świadectwami pochodzenia energii.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00