Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 listopada 2010 r., sygn. IV SA/Po 477/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Jerzy Stankowski Sędziowie WSA Karol Pawlicki WSA Donata Starosta (spr.) Protokolant st.sekr.sąd. Justyna Hołyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 03 listopada 2010 r. sprawy ze skargi S. P. na decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w P. z dnia (...) kwietnia (...) r. nr (...) w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego w sprawie samowoli budowlanej oddala skargę
Uzasadnienie
UZASASDNIENIE
Pismem z dnia (...) grudnia (...) r. S. P. złożył wniosek do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w K. o zalegalizowanie samowoli budowlanej polegającej na wybudowaniu ogrodzenia frontowego od strony drogi publicznej o numerach geodezyjnych (...) w miejscowości K. gmina K.
W uzasadnieniu wnioskodawca wskazał, ze jego żądanie znajduje uzasadnienie w obowiązującej regulacji prawnej, to jest ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. 2006 r., nr 156, poz. 1118 ze zm., zwaną w dalszej części Prawem budowlanym). Zgodnie ze wskazaną ustawą, inwestycje wzniesione pomiędzy 1 stycznia 1995 r., a 11 lipca 1998 r. podlegają zalegalizowaniu bez opłaty legalizacyjnej. Z uwagi na fakt, że ogrodzenie zostało wzniesione w 1996 r. bez wymaganego prawem zgłoszenia, co potwierdza nakazanie wykonania rozbiórki wybudowanego ogrodzenia, tym samym zachodzą ustawowe przesłanki do zalegalizowania samowoli budowlanej (k. 1 akt administracyjnych).
Decyzją nr (...) z dnia (...) lutego (...) r. [(...)] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. (dalej PINB) działając na podstawie art. 105 § 1 i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000r., Nr 98, poz. 1071 ze zm., zwaną dalej kpa) umorzył postępowanie administracyjne z wniosku S. P.
W uzasadnieniu PINB wskazał, że zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2007r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2007 r., nr 99, poz. 665), tryb w oparciu o który wnioskodawca złożył podanie stanowi, że do obiektu budowlanego lub jego części wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, bądź też pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ administracji publicznej, jeżeli budowa została zakończona po dniu (...) grudnia (...) r. a przed dniem (...) lipca (...) r. i przed dniem (...) lipca (...) r. nie zostało wszczęte postępowanie administracyjne przez właściwy organ nadzoru budowlanego, nie stosuje się do dnia 1 stycznia 2008r. przepisów art. 48-49b ustawy Prawo budowlane. W pierwszej kolejności, żeby można było zastosować powyższą ustawę i jednocześnie można było stwierdzić, że na właścicielu spoczywa obowiązek uzyskania stosowanego pozwolenia na użytkowanie, inwestor zobowiązany jest do złożenia stosownego wniosku we właściwym terminie, to jest do dnia 1 stycznia 2008 r., czyli do dnia, do którego nie stosuje się art. 48 - 49b ustawy Prawo budowlane, określającego "legalizację za opłatą".