Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 25 listopada 2010 r., sygn. II SA/Ol 916/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 listopada 2010 r. sprawy ze skargi A. G. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie umieszczenia w ewidencji pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu pierwszej instancji; II. zwraca skarżącemu kwotę 100 zł (sto złotych), tytułem zwrotu uiszczonego wpisu od skargi. III. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 17 marca 2010 r. A. G., zatrudniony w spółce A, wystąpił do Okręgowego Inspektoratu Pracy z wnioskiem o zweryfikowanie poprawności dokonanej przez pracodawcę klasyfikacji zajmowanego przez niego stanowiska pracy pod kątem charakteru i warunków jej wykonywania, zawartych w wykazie stanowiącym załącznika nr 2 do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656), w pozycjach 16 i 17. Uzasadnił, iż wykonuje prace o szczególnym charakterze związane z bezpośrednim sterowaniem blokami energetycznymi wytwarzającymi energię elektryczną i cieplną oraz prace bezpośrednie przy usuwaniu awarii oraz eksploatacji napowietrznych sieci elektroenergetycznych w warunkach prac pod napięciem.

W wyniku rozpatrzenia złożonego wniosku, Inspektor Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy wydał w dniu "[...]" r. decyzję nr "[...]" o umorzeniu postępowania administracyjnego w przedmiocie zgłoszonego wniosku.

Uzasadniając swoje stanowisko organ I instancji wskazał, iż wnioskodawca jest zatrudniony w spółce A na stanowisku elektryk - operator urządzeń energetycznych. W wyniku przeprowadzonej kontroli i oględzin stanowiska pracy ustalono, iż prace wykonywane przez A. G. nie spełniają wymogu zawartego w art. 3 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych. Organ przyznał, iż do zadań pracownika należą prace wymienione w punkcie 17 załącznika nr 2 do tejże ustawy, tj. dotyczące prac elektromonterów przy usuwaniu awarii oraz eksploatacji napowietrznych sieci elektroenergetycznych w warunkach prac pod napięciem, jednakże są one wykonywane bardzo sporadycznie. Prace związane z usuwaniem awarii są najczęściej zlecane podmiotom zewnętrznym, gdyż zatrudnieni pracownicy nie mają uprawnień do wykonywania prac pod napięciem, a spółka nie posiada odpowiedniego wyposażenia w tym względzie. Organ zaprzeczył też, aby pracownik spełniał wymogi określone w pkt 16 załącznika nr 2 do ustawy o emeryturach pomostowych. Podkreślił, że przepis ten wymaga bezpośredniego sterowania blokiem energetycznym. Takie zadanie nie należy jednak do zakresu obowiązków wnioskodawcy, który wykonuje jedynie prace związane z utrzymaniem ruchu, prace naprawcze, monterskie itp.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00