Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 9 listopada 2010 r., sygn. II SA/Gd 468/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wanda Antończyk (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Jan Jędrkowiak Sędzia WSA Tamara Dziełakowska Protokolant Starszy sekretarz sądowy Katarzyna Gross po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2010 r. na rozprawie sprawy ze skargi N. C. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 21 kwietnia 2010 r., nr [...] w przedmiocie rozbiórki obiektu budowlanego 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. określa, że decyzja nie może być wykonana, 3. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącego N. C. kwotę 757 (siedemset pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 2 czerwca 2009 r. nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. nakazał N. C. rozbiórkę samowolnie wybudowanego w 2007 r. obiektu rekreacji indywidualnej o konstrukcji drewnianej i wymiarach zabudowy wynoszących 8 m x 4,85 m wraz z tarasem o wymiarach 3 m x 2,6 m, usytuowanych na terenie działki nr 17/3 w miejscowości Z., gmina S.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie w/w obiektu rekreacji indywidualnej. W toku postępowania organ ustalił, że na w/w działce wybudowany został w 2007 r., bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę, obiekt rekreacji indywidualnej, stanowiący własność N. C. Organ opisał ten obiekt jako konstrukcję drewnianą, parterową, nietrwale związaną z gruntem, z dachem dwuspadowym oraz dobudowanym zadaszonym tarasem i wymiarach zabudowy wynoszących 8,0 m x 4,85 m (wymiary tarasu 3 m x 2,6 m). Omawiany obiekt budowlany usytuowany jest na terenie Ośrodka Stowarzyszenia Właścicieli Domków Letniskowych - w odległości 3 m od granicy z działką nr [...], obręb geodezyjny P. Natomiast, jak wskazał dalej organ, pozostałe odległości usytuowania tego obiektu od granicy z działkami sąsiednimi są większe niż 4 m.
Powołując się na regulację art. 28 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane organ podał, że roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 31 tej ustawy. Z uwagi na fakt, że art. 29 i art. 30 ustawy, wymieniające enumeratywnie jakie obiekty budowlane oraz roboty budowlane (nie wymagające pozwolenia na budowę) podlegają zgłoszeniu zamiaru ich wykonania, nie wyszczególniają budowy obiektu rekreacyjnego z tarasem - bezspornym jest, że na realizację takich robót, w pierwszej kolejności należało uzyskać decyzję o pozwoleniu na budowę. Mając to na względzie organ I instancji postanowieniem nr [...] z dnia 7 sierpnia 2007 r. wstrzymał stronie prowadzenie robót budowlanych oraz nałożył na inwestora obowiązek przedłożenia, w terminie do dnia 31 października 2007 r., właściwej dokumentacji, w celu doprowadzenia przedmiotowej budowy do stanu zgodnego z prawem. Następnie, z uwagi na wyrok Trybunału Konstytucyjnego - w przedmiocie zgodności z Konstytucją art. 48 ust.2 pkt 1 lit. b) i art. 48 ust.3 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane - organ postanowieniem nr [...] z dnia 14 lutego 2008 r. zmienił postanowienie z 7 sierpnia 2007 r. w części dotyczącej terminu wykonania obowiązku, zakreślając ten termin do dnia 31 października 2008 r. Powołując się na treść art. 48 ust. 1 i ust. 4 ustawy - Prawo budowlane organ I instancji podał, że w związku z niespełnieniem przez inwestora obowiązku wynikającego z w/w postanowienia należało orzec o rozbiórce przedmiotowego obiektu budowlanego.