Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 października 2010 r., sygn. III SA/Kr 369/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Lechowski Sędziowie WSA Dorota Dąbek (spr.) WSA Barbara Pasternak Protokolant Ewelina Kalita po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 października 2010 r. sprawy ze skargi Gminy Babice na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Małopolskiego z dnia 10 marca 2010 r. nr PN.II.0911-41-10 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XLII/351/2010 Rady Gminy Babice z dnia 9 lutego 2010 r. w sprawie wystąpienia Gminy Babice ze Związku Komunalnego Gmin Wieprz, Zator i Babice do spraw budowy oczyszczalni ścieków i kolektorów z siedzibą w Zatorze I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, II. orzeka, że uchylone rozstrzygnięcie nadzorcze nie może być wykonane
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 21 października 2010r.
W dniu 9 lutego 2010r. Rada Gminy Babice podjęła uchwałę Nr XLII/351/2010 w sprawie wystąpienia Gminy Babice ze "Związku Komunalnego Gmin Wieprz, Zator i Babice do spraw budowy oczyszczalni ścieków i kolektorów" z siedzibą w Zatorze. Uchwała ta została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 12 w związku z art. 64 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 67 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zgodnie z § 1 tej uchwały członkostwo Gminy Babice w w/w Związku Komunalnym "ustaje na skutek wystąpienia Gminy Babice ze związku" z dniem 28 lutego 2010r. W § 2 i 3 zobowiązano Wójta Gminy Babice do przesłania przedmiotowej uchwały wskazanym tam podmiotom i instytucjom oraz do dokonywania wszelkich czynności prawnych związanych z rozliczeniami majątkowymi z tytułu członkostwa Gminy Babice w Związku Komunalnym.
W dniu 10 marca 2010r. Wojewoda Małopolski wydał, na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), rozstrzygnięcie nadzorcze Nr PN.II.0911-41-10, w którym stwierdził nieważność w całości powyższej uchwały Rady Gminy Babice z dnia 9 lutego 2010r. Nr XLII/351/2010, gdyż w jego ocenie, jej postanowienia nie znajdują podstawy prawnej w obowiązującym porządku prawnym. Organ nadzoru podniósł, iż zgodnie z postanowieniami Rozdziału VII ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestrów związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz. U. nr 121, poz. 1307), a w szczególności zgodnie z § 8 tego rozporządzenia, przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia związków z rejestru. Zdaniem Wojewody Małopolskiego, z powyższego wynika, iż osobowość prawna związku ustaje dopiero z chwilą jego wykreślenia z rejestru. Organ nadzoru miał wątpliwości co do możliwości wystąpienia Gminy Wieprz ze Związku w związku z brakiem zapisów w statucie Związku o możliwości wystąpienia, jednak w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 marca 2004r., sygn. akt II SA/Kr 2915/03 oraz wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 października 2005r., sygn. akt OSK 744/04, możliwe jest wystąpienie członka związku międzygminnego, nawet w braku stosownych postanowień statutowych. Jednakże zdaniem Wojewody Małopolskiego, nie oznacza to, że Gmina ma kompetencje by samodzielnie określić z jakim dniem wygasa jej członkostwo w Związku poprzez wskazanie niczym nie uzasadnionej daty 28 lutego 2010r., ani stwierdzenia, iż członkostwo Gminy ustaje na skutek wystąpienia ze Związku. Organ nadzoru stwierdził bowiem, iż wystąpienie Gminy Babice ze Związku, wobec wcześniejszego wystąpienia z tego związku Gminy Wieprz, rodzić będzie skutek w postaci jego likwidacji, która to wola likwidacji również pośrednio wynika z treści § 2 i § 3 kwestionowanej uchwały. Natomiast konsekwencją przywołanych przepisów ustawy o samorządzie gminnym i rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji jest to, iż członkostwo w Związku, w razie jego likwidacji, wygasa z chwilą jego wykreślenia z rejestru. Organ nadzoru zaznaczył jednocześnie, iż nie podważa możliwości wystąpienia Gminy Babice ze Związku Komunalnego Gmin, lecz w jego ocenie Gmina Babice zamiast wyrazić wolę wystąpienia ze Związku, rozstrzygnęła o skutkach takiego wystąpienia i to rozstrzygnęła błędnie, niezgodnie ze wskazanymi przepisami ustawy o samorządzie gminnym i rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ponadto Wojewoda Małopolski uznał, iż z uwagi na to, że zapisy § 2 - 4 kwestionowanej uchwały są pochodną zapisów ujętych w § 1 i nie mogą funkcjonować w obrocie prawnym samodzielnie, stwierdzenie nieważności uchwały nr XLII/351/2010 w całości było w pełni uzasadnione.