Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 października 2010 r., sygn. III SA/Kr 394/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Lechowski Sędziowie WSA Dorota Dąbek (spr.) WSA Barbara Pasternak Protokolant Ewelina Kalita po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 października 2010 r. sprawy ze skargi Gminy Zator na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Małopolskiego z dnia 16 marca 2010 r. nr PN.II.0911-44-10 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr LV/305/2010 Rady Miejskiej w Zatorze z dnia 9 lutego 2010 r. w sprawie wystąpienia Gminy Zator ze Związku Komunalnego Gmin Wieprz, Zator i Babice do spraw budowy oczyszczalni ścieków i kolektorów z siedzibą w Zatorze I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, II. orzeka, że uchylone rozstrzygnięcie nadzorcze nie może być wykonane
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 21 października 2010r.
W dniu 9 lutego 2010r. Rada Miejska w Zatorze podjęła uchwałę Nr LV/305/2010 w sprawie wystąpienia Gminy Zator ze "Związku Komunalnego Gmin Wieprz, Zator i Babice do spraw budowy oczyszczalni ścieków i kolektorów" z siedzibą w Zatorze. Uchwała ta została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 12 w związku z art. 64 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 67 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zgodnie z § 1 tej uchwały członkostwo Gminy Zator w w/w Związku Komunalnym ustało z dniem 28 lutego 2010r. na skutek jej wystąpienia z tego Związku. W § 2 i 3 zobowiązano Burmistrza Zatora do przesłania przedmiotowej uchwały wskazanym tam podmiotom i instytucjom oraz do dokonywania wszelkich czynności prawnych związanych z rozliczeniami majątkowymi z tytułu członkostwa Gminy Zator w Związku Komunalnym.
W dniu 16 marca 2010r. Wojewoda Małopolski wydał rozstrzygnięcie nadzorcze Nr PN.II.0911-44-10, w którym stwierdził nieważność powyższej uchwały Rady Miejskiej w Zatorze z dnia 9 lutego 2010r. Nr LV/305/2010, gdyż w jego ocenie, jej postanowienia nie znajdują podstawy prawnej w obowiązującym porządku prawnym. Organ nadzoru podniósł, iż zgodnie z postanowieniami Rozdziału VII ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestrów związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz. U. nr 121, poz. 1307), a w szczególności zgodnie z § 8 tego rozporządzenia, przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia związków z rejestru. Zdaniem Wojewody Małopolskiego, z powyższego wynika, iż osobowość prawna związku ustaje dopiero z chwilą jego wykreślenia z rejestru. Organ nadzoru miał wątpliwości co do możliwości wystąpienia Gminy Wieprz ze Związku w związku z brakiem zapisów w statucie Związku o możliwości wystąpienia, jednak w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 marca 2004r., sygn. akt II SA/Kr 2915/03 oraz wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 października 2005r., sygn. akt OSK 744/04, możliwe jest wystąpienie członka związku międzygminnego, nawet w braku stosownych postanowień statutowych.