Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 września 2010 r., sygn. II SA/Ol 662/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 września 2010 r. sprawy ze skargi Gminy Miejskiej na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie sprzedaży w drodze bezprzetargowej nieruchomości gruntowej oddala skargę
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w O. akt sprawy wynika, że uchwałą nr "[...]" z dnia "[...]", Rada Miejska w L. W., działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "a" ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 11 ust.2, art. 12, art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2004r., nr 261, poz. 2603, ze zm.), a także art. 231 § 2 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przeznaczyła do sprzedaży bezprzetargowej działkę gruntu, położoną w L. W. przy ul. G., oznaczoną w obrębie 10 numerem 67/9 z równoczesnym przeniesieniem własności położonych na niej budynków wybudowanych przez Z. G.
Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia "[...]", nr "[...]" stwierdził nieważność tej uchwały zarzucając, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości w drodze bezprzetargowej w sposób istotny narusza prawo i jest niezgodna z art. 37 ust. 1 i 2 pkt 1, art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w związku z art. 231 § 2 Kodeksu cywilnego. Ponadto organ nadzoru wskazał, że zasadą zbywania nieruchomości Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, wyrażoną w ustawie o gospodarce nieruchomościami, jest tzw. zasada przetargu, która polega na stosowaniu trybu przetargowego. Odstępstwa od tej zasady zostały ściśle określone w art. 37 ust. 2 i 3 cyt. ustawy. Organ nadzoru podkreślił również, iż przepisy dopuszczające możliwość zbycia nieruchomości poza przetargiem mają charakter wyjątkowy i podlegają ścisłej wykładni prawa. Realizacja roszczenia właściciela o zawarcie umowy przeniesienia własności nieruchomości zabudowanej na podstawie art. 231 § 2 Kodeksu cywilnego nie wyłącza trybu przetargu przy zbywaniu nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że zastosowanie trybu przetargu w przedmiotowej sprawie jest obowiązkowe. Posiadacz nieruchomości mający zamiar nabycia zabudowanej działki powinien zgłosić swój udział w przetargu w celu zawarcia umowy sprzedaży i z ustalonej ceny potrącić poniesione na budowę koszty.