Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2010 r., sygn. I SA/Wr 557/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marta Semiczek, Sędziowie Sędzia NSA Lidia Błystak (sprawozdawca), Sędzia WSA Anetta Chołuj, Protokolant Barbara Głowaczewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 czerwca 2010 r. przy udziale sprawy ze skargi A Spółka Akcyjna w Ch. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] nr [...] w przedmiocie przepisów prawa podatkowego podatku dochodowego od osób fizycznych oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu [...] października 2009 r. A Spółka Akcyjna złożyła wniosek o interpretację prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego.
We wniosku strona wskazała, że dokonuje podwyższenia kapitału zakładowego ze środków własnych zgromadzonych na funduszu kapitału zapasowego. Środki zgromadzone na funduszu rezerwowym Spółki to w części zysk niepodzielony z lat ubiegłych. Podwyższenie kapitału zakładowego ma nastąpić o całą kwotę środków zgromadzonych na funduszu kapitału zapasowego. Strona postawiła pytanie: Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem strony obowiązek ten powstaje w dacie sprzedaży akcji, a nie w dacie podwyższenia kapitału. Przepis art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uniemożliwia prawidłowe zastosowanie instytucji podwyższenia kapitału akcyjnego w spółce akcyjnej, bowiem zgodnie z jego treścią w przypadku zastosowania podwyższenia kapitału akcyjnego w trybie art. 442 KSH w maksymalnej wysokości i jednoczesnym stwierdzeniu, że płatnikiem podatku jest Spółka, albo pojawi się zaległość podatkowa Spółki (jako płatnika) i jej wspólników (jako podatników), albo Spółka będzie zobowiązana do wypłaty środków tytułem ww. podatku ze środków bieżących. Skoro płatnikiem podatku jest Spółka to nie jest dopuszczalna zapłata podatku przez wspólników, zaś sama Spółka nie ma podstaw do zapłaty podatku - brak jest stosownej uchwały. Podjęcie uchwały o przeznaczeniu części środków na poczet podwyższenia kapitału akcyjnego i na poczet podatku także jest przedwczesne, bowiem zobowiązanie podatkowe powstaje dopiero po dokonaniu podwyższenia kapitału akcyjnego - z datą uprawomocnienia się postanowienia o podwyższeniu kapitału zakładowego. Ustalenie przychodu z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego w opisany sposób prowadzi do dyskryminacji akcjonariuszy dokonujących podwyższenia kapitału ze środków własnych w zakresie daty powstania obowiązku podatkowego w stosunku do akcjonariuszy dokonujących podwyższenia kapitału w postaci np. aportu w postaci przedsiębiorstwa. Akcjonariusze dokonujący wniesienia wkładu w postaci przedsiębiorstwa zostają opodatkowani dopiero w dacie zbycia należących do nich udziałów czy akcji. W tym stanie rzeczy treść art. 24 ust. 5 ustawy w nierówny sposób traktuje dwie grupy podatników, co stanowi naruszenie art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP. Ponadto strona wskazała, że przepis jest niezgodny z dyrektywą Rady nr 90/434/EWG ze zmianami (Dyrektywa Rady 2005/19/WE) w zakresie braku możliwości odroczenia opodatkowania. Już choćby z tego powodu art. 24 ust. 5 ustawy nie powinien mieć zastosowania.