Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 czerwca 2010 r., sygn. IV SA/Wa 476/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alina Balicka, Sędziowie Sędzia WSA Kaja Angerman (spr.), Sędzia WSA Krystyna Napiórkowska, Protokolant Agnieszka Olszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 czerwca 2010 r. sprawy ze skargi V. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na wycięcie drzew. 1. uchyla zaskarżoną decyzję w części w jakiej utrzymuje w mocy punkt 2 decyzji Prezydenta W. nr [...] z dnia [...] marca 2009 r.; 2. zaskarżona decyzja w części opisanej w punkcie 1 wyroku nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz skarżącej V. Sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 5.617 (pięć tysięcy sześćset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją Nr [...] z dnia [...] marca 2009r. Prezydent W. po rozpatrzeniu wniosku "V." Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. zezwolił wnioskodawcy na usunięcie przez wycięcie 3 sztuk drzew z terenu nieruchomości położonej w pobliżu ulic [...] i [...] w W. (dz. nr Ew. [...] z obrębu [...]) i ustalił, że usunięcie drzew podlega opłacie na rzecz Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 121033,68 zł.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że wnioskodawca zwrócił się w dniu [...] marca 2009r. o wydanie zezwolenia na usunięcie 3 szt. drzew z uwagi na kolizję z planowaną rozbiórką budynku. W ocenie organu postępowanie wyjaśniające przeprowadzone przy udziale przedstawiciela wnioskodawcy potwierdziło konieczność usunięcia 3 szt drzew o nr inw, 8, 16 i 17 z terenu przedmiotowej nieruchomości w związku z planowanymi robotami rozbiórkowymi. Zdaniem organu oględziny drzew nie potwierdziły, iż są one w złym stanie zdrowotnym i w związku z tym nie rokują szans na przeżycie. W ocenie organu zakwalifikowane do usunięcia drzewa rosną na terenie spełniającym wymogi art. 5 pkt 21 ustawy o ochronie przyrody, tj. na terenie zieleni. Skład gatunkowy roślinności (lipa. klon pospolity i głóg) powszechnie stosowanej do nasadzeń w terenach zieleni oraz jej lokalizacja wskazują, iż była ona nasadzona obok istniejących w pobliżu budynków w sposób planowy w celu podwyższenia walorów estetycznych nieruchomości oraz dla pełnienia funkcji osłonowych i zdrowotnych. Wobec braku przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy do ustawowego zwolnienia wnioskodawcy od opłat naliczono opłatę za usunięcie drzew wg stawek określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004r (Dz.U. Nr 228 z 2004r., poz. 2306) w sprawie jednostkowych stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew oraz obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 14 października 2008r. (MP z 2008r. Nr 82, poz. 725) w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2009, Z uwagi na to, że roślinność rośnie na terenie spełniającym wymogi art. 5 pkt 21 ustawy o ochronie przyrody, tj. na terenie zieleni, który towarzyszy budynkom mieszkalnym, pełniąc funkcje estetyczne oraz osłonowe i zdrowotne, opłata za jej usunięcie, w myśl art. 85 ust. 6 ustawy została podwyższona o 100%.