Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 czerwca 2010 r., sygn. III SA/Wa 2225/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Grażyna Nasierowska, Sędziowie Sędzia WSA Krystyna Kleiber (sprawozdawca), Sędzia WSA Alojzy Skrodzki, Protokolant Robert Powojski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 czerwca 2010 r. sprawy ze skargi O. sp. z o.o. z siedzibą w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę

Uzasadnienie

1. O. sp. z o.o., wnioskiem z [...] maja 2009 r., zwróciła się, na podstawie art. 14a i następnych ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz 60 ze zm.),dalej jako "Ordynacja" o udzielenie odpowiedzi, czy "spółka jest podatnikiem akcyzy od ubytków powstających w trakcie transportu wyrobów akcyzowych na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy z 6 grudnia 2008 r o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 2 poz. 11), dalej jako "u.p.a." W uzasadnieniu spółka wyjaśniła, że zajmuje się przechowywaniem paliw w swoich bazach stanowiących składy podatkowe. W myśl umowy przejmuje paliwo w pieczę i umieszcza go w zbiorniku, przy czym przejęcie w pieczę nie skutkuje zmianami w zakresie prawa własności paliwa. Paliwo w zbiorniku miesza się z innym paliwem o tych samych normach jakościowych, natomiast właścicielowi paliwa ustanawia się współwłasność mieszaniny w częściach ułamkowych odpowiadających ilości paliwa przyjętego na skład. Odpowiedzialność spółki za przyjęte paliwo w pieczę kończy się wraz z wydaniem składającemu paliwa. Strona wskazała, ze w trakcie przyjmowania, składowania, wydawania paliw w bazach spółki mogą powstać ubytki paliw. Paliwo, składowane w bazach spółki, w zawieszeniu poboru akcyzy, może być wyprowadzane z baz z zapłaconą akcyzą, z akcyzą zawieszoną, jak również - w ograniczonym zakresie - ze zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Strona wskazała, ze przy wyprowadzaniu paliwa z "zawieszoną akcyzą", spółka, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, wystawia administracyjny dokument towarzyszący (ADT). W takiej sytuacji spółka, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, jest zobowiązana do złożenia zabezpieczenia: w praktyce, na podstawie art. 63 u.p.a., zabezpieczenie składają właściciele paliw, jako osoby trzecie w rozumieniu tego przepisu. Nadto, w trakcie transportu paliw powstają ubytki wyrobów stwierdzane na dokumentach ADT przez odbiorców, jako różnice pomiędzy ilością zadeklarowaną na ADT przez wysyłającego (spółkę), a ilością przez nich odebraną w składzie przeznaczenia. Spółka wskazała, ze nie zajmuje się przesyłem, transportem, ani dystrybucją paliw wprowadzanych i wyprowadzanych z jej baz. Zdaniem spółki, z uwzględnienia zestawienia treści art. 2 pkt 20 pkt 1 u.p.a., art. 8 ust. 3 u.p.a., art. 30 ust. 4 u.p.a. wynika, że art. 13 ust. 1 pkt 3 u.p.a. należy interpretować w ten sposób, ze spółkę obciążają ubytki paliw powstałe na jej składach podatkowych, natomiast nie odpowiada za ubytki paliw powstałe w trakcie transportu. Powołała się na znaczenie przyimka "u" zdefiniowane w Słowniku Języka Polskiego i wskazała, że rozstrzygnięcie kto jest podatnikiem akcyzy z tytułu powstawania ubytków wymaga ustalenia, "kto na podstawie umowy odpowiada za powierzone mu wyroby akcyzowe". Zdaniem podatnika, odpowiedzialność umowna kończy się po wydaniu paliwa z bazy, zaś kwestia odpowiedzialności - od tego momentu - będzie uzależniona od stanu faktycznego: wyroby akcyzowe mogą być w dzierżeniu właściciela; mogą podlegać operacjom gospodarczym, dokonywanym przez osoby trzecie (przewozowi, dystrybucji, składowaniu). Wspomniane operacje wymagają stworzenia podstawy prawnej w postaci umowy cywilnoprawnej pomiędzy właścicielem wyrobów a osobą trzecią, która to umowa będzie regulować kwestię odpowiedzialności za towar. Skarżąca zauważyła, że nie jest strona jakiejkolwiek umowy, której przedmiotem byłyby towary po ich wydaniu ze składu podatkowego, ani nie jest właścicielem tych towarów: ze względu na to nie można uznać na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 3 u.p.a., iż ubytki transportowe powstają "u spółki". W ocenie strony, fakt, iż, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, jest zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podstawie art. 63 ust. 1 u.p.a., nie determinuje obowiązku spółki do rozliczania akcyzy od ubytków powstałych w transporcie. Spółka nie jest ani właścicielem paliw, ani nie ma pieczy nad paliwem, które zostało wyekspediowane a znaczenia tych faktów nie moderuje obowiązek złożenia przez nią zabezpieczenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00