Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 maja 2010 r., sygn. I SA/Wa 480/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Skiba Sędziowie: WSA Iwona Kosińska (spr.) WSA Bogdan Wolski Protokolant Ewa Szymańska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 maja 2010 r. sprawy ze skargi Z. K. na decyzję Rady Miejskiej w T. z dnia [...] lutego 2003 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały o ustaleniu stawki procentowej opłaty adiacenckiej oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Miejska w T. uchwałą z dnia [...] lutego 2003 r. nr [...] ustaliła stawkę procentową do naliczania opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku jej podziału w wysokości [...]% różnicy wartości nieruchomości przed podziałem i po dokonaniu podziału. Stosownie do § 2 tej uchwały do podziałów zakończonych decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie niniejszej uchwały stosuje się stawkę dotychczasową w wysokości [...]%.

Na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (uzupełnioną pismem z dnia 26 maja 2010 r.) złożył Z. K. wnosząc o stwierdzenie jej nieważności. Zaskarżonej uchwale zarzucił naruszenie art. 40 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 94 Konstytucji. Podniósł, że przedmiotowa uchwała została wydana bez podstawy prawnej i jako taka jest nieważna. Podstawę wydania uchwały stanowił przepis art. 98 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wyrokiem z dnia 2 kwietnia 2007 r. sygn. SK 19/06 Trybunał Konstytucyjny orzekł, że powołany przepis w brzmieniu obowiązującym od dnia 15 lutego 2000 r. do dnia 21 września 2004 r., a więc do dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami wprowadzającej art. 98a, jest niezgodny z Konstytucją. W związku z uznaniem za niekonstytucyjny przepisu stanowiącego delegację do wydania przez organ samorządu terytorialnego aktu prawa miejscowego uchwała wydana na podstawie niekonstytucyjnego przepisu jest w ocenie skarżącego nieważna. W opinii skarżącego o takim skutku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego przesądza art. 4 Konstytucji oraz ustalone powołane w skardze orzecznictwo Sądu Najwyższego. Powoływany wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie zawiera żadnego zastrzeżenia, które pozwalałoby przyjąć, że nie wywołał on skutków ex tunc, tj. od dnia wprowadzenia przedmiotowej regulacji czyli 15 lutego 2000 r. Dlatego w ocenie skarżącego w świetle tego wyroku art. 98 ust. 4 utracił moc od dnia wprowadzenia przedmiotowej regulacji i już w dacie wydawania zaskarżonej uchwały była ona pozbawiona podstawy prawnej. Wykazując swój interes prawny skarżący powołał się na decyzję Burmistrza T. z dnia [...] czerwca 2008 r. nakładającą na skarżącego obowiązek zapłaty opłaty adiacenckiej wynikający z podziału nieruchomości, której jest współwłaścicielem. Decyzja ta została wydana na podstawie art. 98a ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz przedmiotowej uchwały Rady Miejskiej w T. z dnia [...] lutego 2003 r. Dodatkowo skarżący podał, że w dniu [...] czerwca 2009 r. wezwał Radę Miasta T. do usunięcia naruszenia prawa, zatem zgodnie z uchwałą składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 kwietnia 2007 r. sygn. II OPS 2/2007 jest uprawniony do złożenia skargi w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym w terminie 60 dni od dnia wezwania, a przed upływem terminu załatwienia wezwania zgodnie z art. 35 § 3 kpa. Z. K. wskazał ponadto, że zaskarżona w niniejszym postępowaniu uchwała została przez Radę Miasta T. uchylona uchwałą z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...]. Jakkolwiek uchwała ta została uchylona, żądanie wnioskodawcy nie zostało przez organ spełnione, bowiem obejmuje ono usunięcie stanu niezgodności z prawem - co może nastąpić wyłącznie poprzez stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały. Żądanie to nie obejmuje zaś uchylenia przedmiotowej uchwały. Uchylenie uchwały następuje z mocą ex nunc, tj. uchwała przestaje obowiązywać od momentu jej uchylenia, zaś stwierdzenie nieważności uchwały ma skutki ex tunc, tj. stwierdzenie takie powoduje, że uchwała nie obowiązywała w żadnym momencie. Skarżący przywołał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 października 2004 r. sygn. OSK 765/2004, w którym Sąd ten stanął na stanowisku, że "nawet uchylona uchwała może być unieważniona już od momentu jej podjęcia, jeżeli była sprzeczna z prawem, a przed uchyleniem wywoływała jakieś skutki." Uchylona uchwała nr [...] bez wątpienia wywoływała skutki, bowiem stanowiła podstawę wydania powołanej decyzji Burmistrza T. z dnia [...] grudnia 2005 r., w której na podstawie tejże uchwały ustalono opłatę adiacencką obciążającą skarżącego. Zgodnie zatem z cytowanym orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego nawet uchylenie zaskarżonej uchwały przed dniem wniesienia niniejszej skargi nie może stanowić podstawy do umorzenia postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00