Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 maja 2010 r., sygn. I SA/Ol 250/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Kantecka, Sędziowie Sędzia WSA Ryszard Maliszewski (spr.),, Sędzia WSA Wojciech Czajkowski, Protokolant Krzysztof Dzieliński, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 19 maja 2010r. sprawy ze skargi W. R. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) określa, że uchylona decyzja nie podlega wykonaniu, 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącego kwotę 16.193 zł (szesnaście tysięcy sto dziewięćdziesiąt trzy złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]", nr "[...]" Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej z dnia "[...]" określającą W.R. zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2006r. w kwocie 1.726.698,00 zł oraz odsetki za zwłokę od zaniżonych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za miesiące: marzec, maj, czerwiec 2006r.

Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że W.R. w 2006r. prowadził skup złomu od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 54 punktach skupu na terenie województw: "[...]", "[...]", "[...]" i "[...]". Podstawą zaksięgowania w księgach rachunkowych wartości skupu złomu były dowody wewnętrzne "miesięczne raporty zakupu" sporządzone przez pracowników firmy A na podstawie "formularzy przyjęcia odpadów metali" - dokumentów wypełnianych każdorazowo przy zakupie złomu od osób fizycznych. W zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu

PIT-36L za 2006r. podatnik wykazał przychód w wysokości 50.256.334,50 zł, koszty uzyskania przychodu - 45.848.015,89 zł, należny podatek - 829.155,00 zł.

Po wszczęciu u podatnika postępowania kontrolnego w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych za 2006r., kontrolujący otrzymali miesięczne raporty zakupu złomu za 2006r., które porównali z zapisami w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W wyniku tego porównania stwierdzono, że w grudniu 2006r. wartość łącznego raportu zakupu złomu w prowadzonych przez podatnika punktach skupu wyniosła 987.953.96 zł, a w podatkowej księdze przychodów i rozchodów podatnik zaewidencjonował kwotę 1.400.244,81 zł. Różnica wartości zakupu złomu za grudzień 2006r. wyniosła 412.290,85 zł. Po sporządzeniu w dniu 22.08.2008r. protokołu z badania "Formularzy przyjęcia odpadów metali" (stanowiących źródłowe dokumenty zakupu złomu od ludności za grudzień 2006r.), stwierdzono, że wartość zakupu złomu wynikająca z tych formularzy wynosi 890.042,75zł. Ponieważ podatnik nie udzielił wyjaśnienia odnośnie wskazanych różnic oraz nie dostarczył żadnych innych dowodów zakupu złomu od ludności za grudzień 2006r., uznano, że podatnik w grudniu 2006r. poniósł wydatek związany z zakupem złomu od ludności w kwocie 890.042,75 zł, bo tylko na taką kwotę udokumentował poniesienie wydatków. Zatem różnica pomiędzy wartością skupu zaksięgowaną w podatkowej księdze przychodów i rozchodów a wartością wynikającą z posiadanych przez podatnika "formularzy przyjęcia odpadów metali" wyniosła 510.202,06 zł i o taką kwotę zostały zawyżone w grudniu 2006r. koszty uzyskania przychodu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00