Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 23 kwietnia 2010 r., sygn. I SA/Lu 84/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Kręcisz, Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca),, NSA Anna Kwiatek, Protokolant Stażysta Małgorzata Siwiec, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2010 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia Rozwoju i Promocji na interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz Stowarzyszenia Rozwoju i Promocji kwotę [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

I SA/Lu 84/10

UZASADNIENIE

1. A / Stowarzyszenie / w dniu 14 września 2009 r. wniosło o wydanie interpretacji indywidualnej.

Przedstawiło stan faktyczny, w którym działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Jego celem statutowym jest działalność naukowa, oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów. Stowarzyszenie osiągnęło dochód w postaci dywidendy. Stowarzyszenie ma zamiar przeznaczyć powyższy dochód na zakup nieruchomości lub udziałów w tej nieruchomości, przeznaczyć zakupioną nieruchomość na siedzibę, pozostałą część wynająć osobie trzeciej i zysk osiągnięty z wynajmu przeznaczyć w całości na cele statutowe określone wyżej.

Stowarzyszenie formułowało pytanie czy dochód z dywidendy przeznaczony na zakup nieruchomości będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 w związku z art 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Stowarzyszenia przeznaczenie dochodu w postaci dywidendy na nabycie prawa własności nieruchomości, wynajęcie tej nieruchomości i przeznaczenie zysku przypadającego z wynajmu w całości na cele statutowe w postaci działalności naukowej, oświatowej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów odpowiada definicji nabycia środka trwałego służącego bezpośredniej realizacji tych celów w rozumieniu art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem Stowarzyszeniu będzie przysługiwało zwolnienie od podatku określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód Stowarzyszenia w postaci dywidendy zostanie przeznaczony i wydatkowany na nabycie środka trwałego służącego bezpośrednio realizacji celów statutowych. Pierwszym warunkiem umożliwiającym skorzystanie ze zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie dochodu na nabycie środka trwałego. Drugim warunkiem jaki stawia ustawa jest to, aby nabyty środek trwały służył bezpośrednio realizacji celów statutowych określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 rozważanej ustawy. Nabyty środek trwały w postaci nieruchomości, przeznaczony na siedzibę, a w pozostałej części oddany do używania na podstawie umowy najmu, będzie służył bezpośrednio realizacji celów statutowych określonych w art 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, gdy środki finansowe otrzymane z wynajmu zostaną przeznaczone na te cele. Bezpośredniość oznacza zachowanie zwykłej, naturalnej relacji pomiędzy przeznaczeniem dochodu na nabycie środka trwałego a wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Normalny związek pomiędzy nabyciem środka trwałego a przeznaczeniem go na cele statutowe polega na osiągnięciu pożytków cywilnych i przeznaczeniu ich na te cele. Intencją ustawodawcy wyartykułowaną w powołanych przepisach było wsparcie preferowanych przez niego celów społeczno-gospodarczych, określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 rozważanej ustawy. Najistotniejsze jest, aby do takiego wsparcia celów statutowych faktycznie doszło, a nie sposób w jaki to wsparcie ma nastąpić. Katalog sposobów wspierania działalności statutowej określony w art. 17 ust. 1b rozważanej ustawy ma jedynie charakter przykładowy. Do takiego wniosku prowadzi użyty przez ustawodawcę zwrot "w tym także".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00