Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 26 stycznia 2010 r., sygn. II SA/Bk 699/09

Jeżeli opłata za wydanie karty pojazdu określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 137, poz. 1310 ze zm.) była zawyżona w stosunku do wysokości związanych z jej drukiem i dystrybucją, to stronie należy się zwrot różnicy kwoty faktycznie uiszczonej i kwoty opłaty obowiązującej obecnie, uwzględniającej rzeczywiste koszty wydania karty.

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, sędzia WSA Mirosław Wincenciak, Protokolant Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 26 stycznia 2010 r. sprawy ze skargi A. N. na czynność Prezydenta Miasta O. z dnia [...] marca 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu 1. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności i stwierdza, że skarżącej A. N. przysługuje uprawnienie do zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu w kwocie 425,00 (słownie: czterystu dwudziestu pięciu) złotych; 2. zasądza od Prezydenta Miasta O. na rzecz skarżącej A. N. kwotę 100,00 (słownie: sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.-

Uzasadnienie

II SA/Bk 699/09

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009 r. A. N. zwróciła się do Prezydenta Miasta O. o zwrot kwoty 425 zł jako części uiszczonej przez nią w dniu 24 czerwca 2004 r. opłaty za wydanie karty pojazdu. Podała, że tytułem opłaty wpłaciła 500 zł, jednak ta kwota była zawyżona, bowiem nie odzwierciedlała rzeczywistych kosztów wydania karty. W uzasadnieniu wniosku powołała wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 17 stycznia 2006 r. w sprawie U 6/04, w którym stwierdzono, iż § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu jest niezgodny z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym oraz art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustalono utratę mocy obowiązującej tego przepisu na dzień 01 maja 2006 r. Wnioskodawczyni powołała również uchwałę 7 sędziów NSA z 04 lutego 2008 r., I OPS 3/07, w której wyrażono pogląd, iż sprawa żądania zwrotu opłaty za kartę pojazdu ma charakter administracyjny i jest załatwiana przez organ w drodze czynności materialno - technicznej zaskarżalnej do sądu administracyjnego. Wskazała także na orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym sprawę C-134 Piotr Kawala v. Gmina Miasto Jaworzno, w którym ETS uznał niezgodność z prawem europejskim regulacji prawnych nakładających opłaty za karty pojazdu na samochody używane sprowadzone z państwa członkowskiego - w związku pierwszą rejestracją w Polsce.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00