Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 grudnia 2009 r., sygn. II SA/Wa 1314/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Mierzejewska, Sędziowie WSA Bronisław Szydło, WSA Sławomir Antoniuk (spr.), Protokolant Mateusz Rogala, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 grudnia 2009 r. sprawy ze skargi J. R. na postanowienie Głównego Inspektora Pracy z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu podania - oddala skargę -

Uzasadnienie

Główny Inspektor Pracy postanowieniem z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] utrzymał w mocy własne postanowienie z dnia [...] maja 2009 r. nr [...] zwracające J. R. podanie o rozstrzygnięcie w drodze decyzji administracyjnej sprawy wydania świadectwa wykonywania służby w szczególnym charakterze.

Z ustaleń organu i akt administracyjnych wynika następujący stan sprawy:

J. R. wnioskiem z dnia 22 kwietnia 2009 r., powołując się na Konstytucję RP, Konwencję o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz ustawę z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustalenia kontrolne inspektora Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach Oddziału w G., zwrócił się do Głównego Inspektora Pracy o rozstrzygnięcie w drodze decyzji administracyjnej sprawy administracyjnej w zakresie prawa pracowniczego do świadectwa wykonywania pracy/służby w szczególnym charakterze, za okres wykazanej faktycznie pełnionej służby od dnia [...] stycznia 1978 r. do [...] maja 1981 r. w charakterze funkcjonariusza pożarnictwa w [...] oraz nakazanie I. w G., wydania świadectwa wykonywania pracy/służby w szczególnym charakterze.

Postanowieniem z dnia [...] maja 2009 r., wydanym na podstawie art. 66 § 3 k.p.a., Główny Inspektor Pracy zwrócił ww. podanie wnoszącemu. W uzasadnieniu postanowienia organ podniósł, iż z treści wniosku J. R. wynika, iż od dnia [...] stycznia 1978 r. do [...] maja 1981 r. wymieniony pracował w charakterze funkcjonariusza pożarnictwa w [...]. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. nr 89 poz. 589 ze zm.) Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej w zakresie określonym w ustawie. Obecnie obowiązujące przepisy kompetencyjne regulujące właściwość organów Państwowej Inspekcji Pracy nie przewidują możliwości wydania decyzji w zakresie prawa pracowniczego do świadectwa wykonywania pracy/służby w szczególnym charakterze jak i decyzji nakazującej wydanie świadectwa wykonywania pracy/służby w szczególnym charakterze. Organ wyjaśnił, że zgodnie z art. 12 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy w postępowaniu przed organami Państwowej Inspekcji Pracy w sprawach nieuregulowanych w ustawie bądź przepisach wydanych na jej podstawie albo w przepisach szczególnych stosuje się przepisy k.p.a. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje art. 6 k.p.a., który stanowi, że organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa. Ponadto z konstytucyjnej zasady działania organów władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa (art. 7 Konstytucji RP) i zasady ogólnej ustanowionej w art. 6 k.p.a. wynika, że nie można domniemywać stosowania władczej i jednostronnej formy działania, jaką jest decyzja administracyjna, tylko z okoliczności sprawy lub z samego przepisu art. 104 k.p.a., lecz podstawę do wydania decyzji trzeba wyprowadzić z powszechnie obowiązujących przepisów prawa materialnego. Z dołączonych do wniosku pism Inspektora Pracy działającego w ramach terytorialnej właściwości Okręgowego Inspektoratu Pracy w K. oraz Okręgowego Inspektora Pracy w K. wynika, iż przed Sądem Okręgowym [...] toczy się postępowanie w sprawie ustalenia, że J. R. pracował w warunkach szczególnych lub w szczególnym charakterze w okresie pomiędzy [...] stycznia 1978 r., a [...] maja 1981 r., gdy zatrudniony był na stanowisku [...]. Zatem mając na uwadze treść art. 66 § 3 k. p. a. stanowiący, iż jeżeli podanie wniesiono do organu niewłaściwego, a organu właściwego nie można ustalić na podstawie danych podania, albo gdy z podania wynika, że właściwym w sprawie jest sąd powszechny, organ, do którego podanie wniesiono, zwraca je wnoszącemu, należało zwrócić podanie wnoszącemu ze względu na brak możliwości ustalenia organu właściwego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00