Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2009 r., sygn. III SA/Po 730/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz M. Geremek Sędziowie WSA Barbara Koś (spr.) WSA Marzenna Kosewska Protokolant st. sekr. sąd. Kamila Perkowska po rozpoznaniu w na rozprawie w dniu 9 grudnia 2009r. przy udziale sprawy ze skargi Spółki A w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia 10 lipca 2009r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe. oddala skargę /-/ M. Kosewska /-/T.M. Geremek /-/ B. Koś

Uzasadnienie

Jednolitym dokumentem administracyjnym SAD nr [...] z dnia 20 czerwca 2003 r. spółka A zgłosiła do procedury dopuszczenia do obrotu towar opisany jako "ser podpuszczkowy - dojrzewający [...]", klasyfikując go wg kodu PCN 0406 90 69 0 ze stawką celną w wysokości 0%.

W dniach od 11 października 2004 r. do 3 grudnia 2004 r. funkcjonariusze Urzędu Kontroli Skarbowej przeprowadzili w siedzibie spółki kontrolę w zakresie zgodności z prawem przywozu towarów dopuszczonych do obrotu na polskim obszarze celnym za 2002 r. oraz prawidłowości klasyfikacji taryfowej towarów zgłaszanych pod kodem PCN 0406 90 69 0 za okres od stycznia do kwietnia 2004 r. W toku kontroli zakwestionowana została klasyfikacja taryfowa niektórych towarów, m.in. serów dojrzewających. W związku z tym Naczelnik Urzędu Skarbowego wszczął z urzędu postępowanie w sprawie towaru zgłoszonego do procedury dopuszczenia do obrotu wg ww. zgłoszenia celnego.

Decyzją z dnia 8 czerwca 2006 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Poznaniu, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego uznał ww. zgłoszenie celne za nieprawidłowe w części dotyczącej klasyfikacji taryfowej, zastosowanej stawki celnej oraz obliczenia kwoty długu celnego i zaklasyfikował przedmiotowy towar do kodu PCN 0406 90 87 0.

Od powyższej decyzji strona złożyła odwołanie wnosząc o uchylenie skarżonej decyzji w całości i umorzenie postępowania w tej sprawie. Spółka zarzuciła organom celnym naruszenie art. 123 § 1, 190 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej poprzez niezapewnienie stronie postępowania możliwości wzięcia udziału w przeprowadzeniu dowodu, art. 191 Ordynacji podatkowej, pkt 2 Objaśnień wstępnych do Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego PCN "Struktura PCN", zawartych w załączniku do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) (Dz.U. z 2002 r. Nr 239, poz. 2031), poprzez użycie pojęcia "pozycja" w innym znaczeniu niż tam określono, art. 13 § 2 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. Kodeks celny (Dz. U. z 1997 r. Nr 23, poz. 117 ze zm., dalej zwanym: Kodeks celny) poprzez stosowanie środków taryfowych wbrew klasyfikacji towarowej Taryfy celnej, art. 120 Ordynacji podatkowej oraz art. 7 Konstytucji RP poprzez posługiwanie się Polską Normą nie będącą elementem powszechnie obowiązującego prawa, Reguły 1 Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej poprzez przeprowadzenie klasyfikacji w oparciu o dowolnie ustalone znaczenie użytych w treści pozycji pojęć, Załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie ustanowienia kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych towarów rolnych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 227, poz. 1897, ze zm.), w związku z § 1 tego rozporządzenia, poprzez przyjęcie, że kontyngenty ustanowiono na grupy towarów określone dziewięcioznakowym kodem PCN, § 3 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie ustanowienia kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych towarów rolnych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej poprzez zastosowanie stawki celnej określonej w Taryfie celnej pomimo objęcia importowanego towaru kontyngentem ustanowionym na podstawie § 1 tego rozporządzenia, § 3, § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie odsetek wyrównawczych (Dz. U. z 2003 r. Nr 155, poz. 1515), poprzez niewłaściwe ich zastosowanie do stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie ze względu na fakt, iż ww. przepisy nie istniały w dacie zgłoszenia celnego, art. 222 § 4 Kodeksu celnego (w brzmieniu obowiązującym w dacie przedmiotowego zgłoszenia celnego) poprzez nierozpatrzenie przez organ celny I instancji przesłanki uzyskania korzyści finansowej oraz przyjęcie, że już wystąpienie możliwości uzyskania takiej korzyści przez spółkę uzasadnia pobór odsetek wyrównawczych, - § 1 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 listopada 1997 r. w sprawie określenia wypadków i warunków pobierania odsetek wyrównawczych oraz sposobu ich naliczania (Dz. U. z 1997 r. Nr 143, poz. 958 ze zm.) oraz § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie odsetek wyrównawczych poprzez nieuwzględnienie przesłanek uzasadniających odstąpienie od pobierania odsetek wyrównawczych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00