Wyrok WSA w Opolu z dnia 21 grudnia 2009 r., sygn. I SA/Op 462/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Łozowska Sędziowie: Sędzia WSA Grzegorz Gocki Sędzia WSA Marta Wojciechowska (spr.) Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Frydryk po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 11 grudnia 2009r. sprawy ze skargi A S.A. w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia [...], nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarżąca "A" Spółka Akcyjna w K. (dalej spółka) złożyła w dniu 30 marca 2009r. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie określania różnic w masie towarów (ubytków lub nadwyżek) dla celów podatkowych.
Przedstawiając stan faktyczny spółka wskazała, że jest producentem wyrobów o charakterze karbo i petrochemicznym, wykorzystywanych w chemii organicznej. W ramach prowadzonej działalności spółka dokonywała przyjmowania, produkcji, magazynowania oraz wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między innymi takich jak: b, b-, t (zwanych dalej towarami). Wskazane czynności odbywały się w składzie podatkowym, a towary objęte były szczególnym nadzorem podatkowym. Transport towarów dokonywany był z wykorzystaniem cystern samochodowych bądź kolejowych. Odprawa przesyłki towarów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego odbywała się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Środki transportu były urzędowo zabezpieczane, a rodzaj i liczba zabezpieczeń oraz ich cechy były odnotowywane między innymi w Administracyjnym Dokumencie Towarzyszącym (ADT). Przyjęcie przesyłki towarów objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego, odbywało się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. W przypadku przyjmowania towarów, masa towaru określana była jako różnica masy brutto (masy cysterny kolejowej/samochodowej z towarem) i tary (masy próżnej cysterny kolejowej/samochodowej). W przypadku wysyłki towarów, masa towaru określana była jako różnica tary odejmowanej od masy brutto. W obu przypadkach, dokonywane było dwukrotne ważenie w spółce celem określenia masy netto towaru.