Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 1 grudnia 2009 r., sygn. II SA/Ol 889/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Irena Szczepkowska Protokolant Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 grudnia 2009 r. sprawy ze skargi P. B. na decyzję Rektora Uniwersytetu z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie skreślenia z listy studentów kierunku filologia polska - oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" wydaną z upoważnienia Dziekana Wydziału H. Uniwersytetu w O. przez Prodziekana Wydziału orzeczono o skreśleniu P.B. z listy studentów studiów stacjonarnych kierunku filologia polska z powodu nieuczestniczenia w obowiązkowych zajęciach dydaktycznych.
Od decyzji tej odwołał się P.B., podnosząc, iż organ nie wskazał podstawy prawnej orzekania i z tego powodu zaskarżona decyzja nie może się ostać. W ocenie odwołującego się jest to istotna wada decyzji, powodująca konieczność jej uchylenia, gdyż przepis art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego nie może stanowić samodzielnej podstawy wydania decyzji, a organ ograniczył się tylko do wskazania tego przepisu. Ponadto odwołujący się zarzucił, iż przywołując wskazany artykuł Kodeksu postępowania administracyjnego nie podano, iż ustawa ta po 2000 roku była zmieniana, co w jego ocenie stanowi istotną wadę powodującą konieczność uchylenia zaskarżonej decyzji. Podał, iż decyzja o skreśleniu go z listy studentów została wydana z zaskoczenia i zawiera szereg błędów, dlatego też niezbędne jest jej uchylenie, najlepiej - jak wskazała strona - w ramach autokontroli.
Decyzją z dnia "[...]" Prorektor Uniwersytetu w O. działający z upoważnienia Rektora uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania organowi pierwszej instancji. W uzasadnieniu wskazano, iż zgodnie z art. 207 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym do decyzji podjętych przez organy uczelni w indywidualnych sprawach studentów stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Podano, iż wbrew przepisom Kodeksu organ pierwszej instancji nie dokonał wszczęcia postępowania skutkującego wydaniem decyzji indywidualnej i nie zapewnił stronie możliwości czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a zatem nie było podstaw do wydania zaskarżonej decyzji. Podniesiono ponadto, iż naruszono przepis art. 107 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, gdyż organ nie wskazał konkretnej podstawy prawnej wydanej decyzji. Podano przy tym, iż art. 190 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym zawiera wiele różnych podstaw skreślenia z listy studentów, a zatem niezbędne jest podanie właściwej, odpowiedniej do zaistniałej sytuacji podstawy prawnej rozstrzygnięcia będącej wynikiem przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego. Ponadto podniesiono, iż uzasadnienie zaskarżonej decyzji nie spełnia ustawowych wymogów określonych w art. 107 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego. W związku z powyższym organ odwoławczy uznał, iż odwołanie P.B. zasługuje na uwzględnienie, jednakże nie ze wszystkich względów w nim wskazanych. Organ uznał bowiem, iż co prawda nie przytoczono w podstawie prawnej przedmiotowej decyzji zmian w źródłach publikacji cytowanych przepisów, jednak są to naruszenia małej wagi, nie wpływające na konieczność uchylenia wydanej decyzji.