Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 1 grudnia 2009 r., sygn. II SA/Bd 805/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Jarzembski (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Małgorzata Włodarska Sędzia WSA Grażyna Malinowska-Wasik Protokolant Katarzyna Kloska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 19 listopada 2009r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w I. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uzgodnienia koncesji na wydobywanie kruszywa naturalnego oddala skargę.
Uzasadnienie
II SA/Bd 805/09
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] grudnia 2008 r. nr [...], wydanym na wniosek Starosty I. na podstawie art. 16 ust. 5 i art. 26b ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r., Nr 228, poz. 1947 ze zm.), Wójt Gminy R. odmówił uzgodnienia koncesji na wydobywanie kruszywa naturalnego - pospółki ze złoża "O." o powierzchni 1,85 ha, położonego na części działki ewidencyjnej nr [...] w miejscowości O. W., gmina R., o co wnioskował Z. P., prowadzący działalność gospodarczą Kopalnia Kruszywa.
W uzasadnieniu organ stwierdził, że dla terenu objętego wnioskiem brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, stąd też po zbadaniu zgodności planowanego zmierzenia z treścią Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy R. przyjętego uchwałą Nr [...] Rady Gminy w R. z dnia [...] maja 2001 r., uznał że zmierzone przedsięwzięcie wydobywania kopaliny metodą odkrywkową jest niezgodne z treścią studium i z tego względu uzgodnienie nie może być dokonane. Wskazał także, że tereny objęte wnioskiem położone są w strefie L - leśno-turystycznej dla której nie przewidziano lokalizacji kopalni kruszywa. Ustalenia studium przewidują na terenach funkcji leśno-turystycznej wyłącznie kontynuację produkcji roślinnej i zwierzęcej na terenach gruntów rolnych o wyższej przydatności rolniczej, podczas gdy grunty planowanej inwestycji stanowią grunty łąk, pastwisk i mają niską przydatność rolniczą. Ustalenia studium przewidują m.in. dopuszczalność lokalizacji spalarni śmieci, nie dopuszczają wydobywania kruszywa, co oznacza, że działania gminy świadomie wykluczyły z obszaru gminy rozwój takiej funkcji. Studium przewiduje jedynie "możliwość rozwoju usług produkcyjnych w obrębie istniejących siedlisk, przy czym uciążliwość ich winna być ograniczona do granic własnej działki". W przypadku zaś wydobywania kruszywa uciążliwość, zwłaszcza w zakresie transportu kruszywa ciężkim sprzętem transportowym, wykracza poza własną działkę. Także i z tego powodu występuje sprzeczność zmierzenia z ustaleniami studium. Wójt powołał się także na interes społeczny odwołując się do petycji mieszkańców wsi i okolic O. W., pisma Rady Sołeckiej, a także protestów mieszkańców podczas rozpraw administracyjnych oraz sprzeciwu Stowarzyszenia [...] z dnia [...] grudnia 2008 r. Ponadto organ oparł orzeczenie na art. 26b ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, w myśl którego odmowa udzielenia koncesji może nastąpić, jeżeli zamierzona działalność narusza wymagania ochrony środowiska, w tym związane z racjonalną gospodarką złożami kopalin, bądź uniemożliwia wykorzystanie nieruchomości zgodnie z ich przeznaczeniem. Organ uznał, że skoro ustawa dopuszcza z tych przyczyn możliwość odmowy udzielenia koncesji, to tym bardziej możliwe jest niedokonanie uzgodnienia z wyżej wymienionych przyczyn. Dlatego organ dokonał analizy oddziaływania na środowisko inwestycji objętej wnioskiem, w tym na podstawie raportu o oddziaływaniu na środowisko tej inwestycji sporządzonego przez Biuro Doradztwa i Usług Geologicznych "G." i doszedł do wniosku, że inwestycja może znacząco oddziaływać na środowisko, co uzasadnia odmowę uzgodnienia koncesji.