Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 25 listopada 2009 r., sygn. II SA/Sz 1091/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Iwona Tomaszewska, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel (spr.),, Sędzia WSA Arkadiusz Windak, Protokolant Aneta Kukla, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 25 listopada 2009 r. sprawy ze skargi P. S. i H. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nakazania usunięcia odpadów I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy z dnia [...] r. Nr [...], II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku, III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżących P. S. i H. S. w kwocie [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] uchyliło w całości decyzję Wójta Gminy [...] z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie skierowanego wobec H.S. oraz P.S. - właścicieli nieruchomości położonej w [...], działka nr [...], nakazu usunięcia zgromadzonych na terenie ww. nieruchomości odpadów, tj. gruzu, cegieł, resztek materiałów budowlanych i uszkodzonych elementów wyposażenia, płyt warstwowych metalowo-polistyrenowych i przenośnych kontenerów oraz wskazania, że wykonanie decyzji nastąpić ma przez zawarcie umowy na usunięcie odpadów i ich transport do miejsca składowania lub unieszkodliwiania odpadów z przedsiębiorcą, posiadającym odpowiednie zezwolenie i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia.
W uzasadnieniu, w zakresie uchybień przeprowadzonego postępowania oraz rozstrzygnięcia Kolegium wskazało, że organ I instancji nakazując usunięcie odpadów powinien był określić rodzaj przedsiębiorcy i zezwolenia wymaganego do przyjęcia odpadów, w tym miejsce ich usunięcia. Z decyzji powinien także wynikać termin, w jakim decyzja powinna zostać wykonana, przez chociażby określenie terminu, do jakiego strona ma obowiązek przedłożyć dokumenty świadczące o jej wykonaniu. Organ II instancji wskazał, że Wójt Gminy [...] nie zdefiniował również rodzaju przedmiotowych odpadów w oparciu o katalog odpadów zawarty w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1206). Zaznaczył, że katalogując odpady, organ I instancji powinien określić ich charakter.