Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 listopada 2009 r., sygn. I SA/Ol 539/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Pierechod (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Ryszard Maliszewski, Sędzia WSA Tadeusz Piskozub, Protokolant Marika Brzozowiec, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 5 listopada 2009 r., sprawy ze skargi Spółki A. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]", w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za lipiec 2004 roku Oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia "[...]" Dyrektor Izby Celnej po rozpatrzeniu odwołania Przedsiębiorstwa "A" spółka jawna, od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia "[...]" znak: "[...]" określającej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiąc lipiec 2004r. w kwocie 3.263,00 zł, utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
Z ustalonego w sprawie stanu faktycznego wynikało, że :
Przedsiębiorstwo "A" zajmowało się przede wszystkim sprzedażą detaliczną i hurtową paliw stałych, ciekłych, gazowych oraz produktów pochodnych, a także sprzedażą detaliczną olejów opałowych dla potrzeb gospodarstw domowych. W okresie od 01.01.2004r. do dnia 31.12.2004r. objętym kontrolą podatkową w zakresie wywiązywania się z obowiązków podatkowych w podatku akcyzowym kontrolowany dokonywał sprzedaży oleju opalowego z przeznaczeniem na cele grzewcze osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym, tak prowadzącym-działalność gospodarczą, jak też nie prowadzącym tego rodzaju działalności. Sprzedaż oleju opałowego do celów uwarunkowanych prowadzoną działalnością gospodarczą potwierdzana była fakturą VAT, której treść zawierała oświadczenie nabywcy o przeznaczeniu nabywanego wyrobu na cele opałowe, bądź w przypadku braku takiego oświadczenia na fakturze, było ono sporządzane na odrębnym dokumencie dołączanym do faktury. Według przedstawionej dokumentacji handlowej w kontrolowanym okresie wystawiono 1074 faktury potwierdzające sprzedaż oleju na cele związane z prowadzoną przez nabywców działalnością gospodarczą. Czynności sprawdzające podjęte wobec 28 losowo wybranych kontrahentów nabywających olej opałowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej potwierdziły fakt dokonywania przez nich w kontrolowanym Przedsiębiorstwie zakupów udokumentowanych okazanymi przez Kontrolowanego fakturami. Natomiast sprzedaż oleju opałowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, dokonywana na podstawie paragonów drukowanych przez kasę fiskalną oraz dołączanych do nich oświadczeń nabywców o przeznaczeniu nabywanego towaru na cele opałowe, stanowiła około 29% ogółu całej sprzedaży. W toku kontroli organ celny ustalił, że żadne z 1308 przedstawionych przez kontrolowanego oświadczeń nie spełniało kompletu warunków określonych przepisami prawa obowiązującymi w momencie faktycznej sprzedaży wyrobów akcyzowych, tj. wymogów sprecyzowanych w §4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. W przedmiotowych oświadczeniach występowały braki polegające na pominięciu w ich treści danych, które w świetle wymienionego przepisu winny zostać zamieszczone obligatoryjnie. Organ celny wystąpił zatem do osób wymienionych jako nabywcy w oświadczeniach pozostających w dyspozycji kontrolowanego o potwierdzenie zakupów oraz wskazanie finalnego przeznaczenia zakupionego oleju. Kilkanaście osób przesłuchano w charakterze świadka na tę okoliczność. Organ przesłuchał łącznie 19 świadków, z czego 9 osób stanowili klienci Stacji Paliw, zaś 10 osób jej pracownicy. Poczynione ustalenia dały podstawę do wszczęcia z urzędu postępowania podatkowego w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiąc lipiec 2004 r.