Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 29 października 2009 r., sygn. I SA/Ol 555/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Błesiński, Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Kędzierski, Sędzia WSA Wojciech Czajkowski(spr.), Protokolant Marika Brzozowiec, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 29 października 2009 r., sprawy ze skargi A.D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia"[...]" . nr "[...]" w przedmiocie określenia daty powstania długu celnego, kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej, podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z "[...]", którą stwierdzono powstanie długu celnego oraz określono kwotę podatku akcyzowego, opłaty paliwowej oraz podatku VAT w odniesieniu do usuniętego spod dozoru celnego paliwa w ilości 9130 litrów, wprowadzonego na obszar celny Wspólnoty w grudniu 2004r., przez Firmę A należącą do A.D. z siedzibą w G.
W toku postępowania organy ustaliły, że w ramach prowadzonej w 2004r. działalności gospodarczej firma transportowa A.D. wykonywała w 2004r, przewozy osób autokarami marki Setra o nr rej.: "[...]","[...]" oraz "[...]", przekraczając granicę Unii Europejskiej przez przejście graniczne w B., co związane było z obsługą międzynarodowych połączeń autokarowych.
Świadcząc usługi A.D. zatrudniał kierowców A.M., S.T. i M.T. Wymienionymi autobusami wwozili Oni na teren kraju olej napędowy znajdujący się w standardowych zbiornikach. Paliwo to zwolnione było od cła na podstawie art. 112 Rozporządzenia Rady nr 918/83 z dnia 28 marca 1983r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz.Urz. WE L 105 z 23.04.1983 ze zm.), z zastrzeżeniem, że nie może ono być usunięte z tych pojazdów i przechowywane, za wyjątkiem okresu ich niezbędnych napraw, bądź też odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie przez osobę przewożącą zwolniony towar.
W ramach dozoru celnego nad towarami zwolnionymi od cła organy celne przeprowadziły szereg kontroli ilości paliwa znajdującego się w zbiornikach należących do przedsiębiorcy autokarów, wjeżdżających na teren Wspólnoty, po czym opuszczających ten obszar. Ilość przywożonego i wywożonego paliwa organ kontrolujący wpisywał do sporządzanych protokołów kontroli w oparciu o deklarację kierujących pojazdami - A.M., S.T. i M.T.. Spisywano również stan licznika przebytych kilometrów, zaś zgodność zapisów potwierdzał zarówno kontrolujący, jak i kierowca autokaru.