Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 października 2009 r., sygn. III SA/Kr 265/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Kutzner Sędziowie WSA Tadeusz Wołek WSA Dorota Dąbek (spr.) Protokolant Honorata Kuźmicka-Wełna po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 października 2009 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Miasta z dnia 24 września 2008 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia statutu Szpitala w K. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 13 października 2009r.
W dniu 24 września 2008r. Rada Miasta podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie zatwierdzenia Statutu Szpitala w K. Została ona podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 pkt 2, art. 92 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 39 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007r. nr 14, poz. 89 z późn. zm.).
Wojewoda pismem z dnia 20 października 2008r. zwrócił się do Prezydenta Miasta o wyjaśnienie, czy w związku z treścią § 8 ust. 1 pkt 3 Statutu Szpitala stanowiącego załącznik do w/w uchwały Rady Miasta Nr [...], organ założycielski przewiduje w strukturze organizacyjnej stanowisko "naczelnej pielęgniarki".
W odpowiedzi Sekretarz Miasta w piśmie z dnia 27 października 2008r. stwierdził, iż w ocenie organu założycielskiego art. 40 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, dotyczy wyłącznie aktu wykonawczego określającego kwalifikacje wymagane od pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1999r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w publicznych zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 30, poz. 300), nie nakłada obowiązku obligatoryjnego tworzenia stanowiska "naczelnej pielęgniarki". Zdaniem Sekretarza Miasta, potwierdzeniem takiego stanowiska jest również art. 44a, który określa enumeratywnie stanowiska pracy, na które przeprowadza się konkurs. Również ten przepis nie nakłada, ani na organ założycielski, ani na Radę Społeczną Szpitala, obowiązku tworzenia m.in. stanowiska "naczelnej pielęgniarki". Podkreślił także, że wprowadzone w Szpitalu stanowisko "Zastępcy Dyrektora ds. Pielęgniarstwa i Zarządzania Jakością" jest stanowiskiem o szerszym zakresie kompetencji od stanowiska "naczelnej pielęgniarki", tym samym zarzut obejścia przepisów prawa jest nieuzasadniony.