Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 września 2009 r., sygn. III SA/Gl 678/09

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Golat, Sędzia WSA Gabriela Jyż, Protokolant St. sekr. sąd. Joanna Spadek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2009r. przy udziale - sprawy ze skargi ,,A-- S.A. w P. (Zakładu Produkcyjnego w C.) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie wymiaru należności celnych oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Na podstawie zgłoszenia celnego Spółki Akcyjnej "A" w dniu [...] r., [...] objęto procedurą dopuszczenia do obrotu towar w postaci tkaniny poliestrowej kreszowanej w ilości 54.193 mb, według kodu Taric 5407910000 z zadeklarowaną stawką celną erga omnes 8 %.

Po przyjęciu zgłoszenia celnego organ celny przystąpił do jego weryfikacji poprzez rewizję towarów z jednoczesnym pobraniem próbki, która została przekazana do laboratorium celnego w celu dokonania jej dalszej analizy, które [...] r. sporządziło sprawozdanie z badań.

Pismem z [...] r, który wpłynęło [...] r. Spółka Akcyjna "A" zwróciła się do organu celnego o przeprowadzenie kontroli wskazanego zgłoszenia celnego w oparciu o art. 78 Wspólnotowego Kodeksu Celnego uzasadniając, że w pozycji 3 pole 33 błędnie wskazała kod taryfy celnej, którym w tym wypadku winien być kod 6303929090 ze stawką celną erga omnes 12%.

W tej sytuacji, organ celny wystąpił do Centralnego Laboratorium Celnego z pytaniem, czy wskazana w zgłoszeniu celnym tkanina spełnia wymogi wyrobu gotowego klasyfikowanego do Działu 63 Wspólnej Taryfy Celnej. W odpowiedzi, laboratorium podtrzymało swoje stanowisko zaprezentowane w sprawozdaniu z [...] r.

Następnie [...] r. organ celny dokonał oględzin próbki towaru zamieszczając w protokole wynik.

Decyzją z [...] r. nr [...] Naczelnik Urzędu Celnego w C. powołując się na art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 20 ust. 3 lit. g, art. 29, art. 32 ust. 1 lit. e)i), art. 67, art. 78, art. 201, art. 220 ust. 1, art. 221 ust. 1, art. 222 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L 302 z dnia 19 października 1992 r. ze zm.), art. 65 ust. 1, 3, 5, 6, art. 69 ust. 1 pkt 1, art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 ze zm.), art. 1, art. 2 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1214/2007 z dnia 20 września 2007 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej statystycznej oraz w sprawie Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 286 z 31.10.2007 r.), załącznik do obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy celnej (M.P. nr 86, poz. 880), art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1087/2007z dnia 18 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1487/2005 nakładające ostateczne cło antydumpingowe oraz ostatecznie pobierające tymczasowe cło nałożone na przywóz niektórych wykończonych tkanin z włókien poliestrowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz. Urz. L 246 str. 1 z 21.09.2007 r.) wydzielił z pozycji 3 zgłoszenia celnego z [...] r. towar ujęty w pozycji 4 faktury nr [...] z [...] r. i utworzył nową pozycję 7 oraz dokonał retrospektywnego zaksięgowania kwoty ostatecznego cła antydumpingowego symbol [...] dla tego towaru w wysokości [...] zł. W uzasadnieniu, organ celny wyjaśnił, że na podstawie sprawozdania z badań ustalił, iż importowany towar ujęty w pozycjach 1, 2 i 3 faktury jest niebieloną tkaniną z włókien chemicznych ciągłych, nieteksturowanych, zawierających w masie 100 % poliesteru, natomiast towar ujęty w pozycji 4, barwioną tkaniną z włókien chemicznych ciągłych, nieteksturowanych, zawierających w masie 100 % poliesteru. To ustalenie spowodowało, że klasyfikacja towaru wskazana w pozycji 3 zgłoszenia celnego jest nieprawidłowa, ponieważ dla towarów ujętych w pozycjach 1, 2 , 3 kodem właściwym jest 5407611090. Skoro importowana tkanina zawiera w swoim składzie 100 % poliestru, co wynika nie tylko ze sprawozdania laboratorium celnego, lecz również z zapisu w fakturze handlowej, to winna być klasyfikowana do tej właśnie pozycji, która obejmuje: "pozostałe tkaniny zawierające 85% masy lub więcej włókien ciągłych poliestrowych; zawierające 85 % masy lub więcej włókien ciągłych poliestrowych, nieteksturowanych" . Skoro ponadto tkanina jest niebielona to właśnie wskazana podpozycja jest właściwa z przypisaną stawką celną 8%. Natomiast towar ujęty w pozycji 4 faktury handlowej wobec tego, że jest barwioną tkanina z włókien chemicznych ciągłych, nieteksturowanych, zawierających w masie 100% poliestru winien być klasyfikowany do kodu 5407613000, który obejmuje tkaniny z przędzy z włókna ciągłego syntetycznego, włącznie z tkaninami wykonanymi z materiałów objętych pozycją 5404; pozostałe tkaniny, zawierające 85% masy lub więcej włókien poliestrowych, nieteksturowanych; barwione. Organ celny pierwszej instancji zwrócił również uwagę na to, że dla takiego towaru przypisano stawkę erga omnes 8% oraz w przypadku pochodzenia z Chin cło antydumpingowe. Na końcu, przypomniał, iż rozporządzeniem Rady (WE) nr 1087/2007 z dnia 18 września 2007 r. zmieniono rozporządzenie (WE) nr 1487/2005 nakładające ostateczne cło antydumpingowe oraz ostatecznie pobierające tymczasowe cło nałożone na przywóz niektórych wykończonych tkanin z włókien poliestrowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, a w art. 1 wskazano chińskich eksporterów tekstyliów w stosunku do których można stosować niższe stawki cła antydumpingowego, pośród których nie ma wskazanego w zgłoszeniu eksportera chińskiego. Wobec tych faktów należało zastosować stawkę cła w wysokości 8% oraz stawkę ostatecznego cła antydumpingowego w wysokości 74,8%, odnoszącą się do ceny netto na granicy Wspólnoty, przed ocleniem. Na końcu, organ celny zaprezentował sposób wyliczenia kwoty cła antydumpingowego podlegającej zaksięgowaniu retrospektywnemu.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00