Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 czerwca 2009 r., sygn. II SA/Wa 65/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Kołodziej, Sędziowie WSA Iwona Dąbrowska (spr.), Ewa Grochowska-Jung, Protokolant Emilia Jaktorska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 czerwca 2009 r. sprawy ze skargi J. M. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania - oddala skargę -

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 4 grudnia 2007 r., skierowanym do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, zwrócił się J. M., o podjęcie działań przewidzianych ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.), a w szczególności o skontrolowanie zasad przetwarzania jego danych osobowych przez Komisję Weryfikacyjną utworzoną na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz ustawę o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 104, poz. 711 z późn. zm.).

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych pismem z dnia [...] stycznia 2008 r. poinformował J. M., iż stosownie do art. 43 ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, w stosunku do zbiorów danych osobowych określonych w tym przepisie, nie przysługują uprawnienia określone w art. 12 pkt 2, art. 14 pkt 1 i 3 - 5 oraz art. 15 - 18 powołanej ustawy o ochronie danych osobowych.

Pismem z dnia 1 lutego 2008 r., skierowanym do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych J. M. wniósł kolejne pismo, w którym ponownie wniósł o skontrolowanie zasad gromadzenia i przetwarzania jego danych osobowych przez Komisję Weryfikacyjną.

Pismem z dnia [...] lutego 2008 r. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych podtrzymał swoje stanowisko zawarte w piśmie z [...] stycznia 2008 r.

Decyzją z dnia [...] maja 2008r. nr [...], wydaną na podstawie art.105 § 1 kpa oraz art. 12 pkt 2 i art. 22 powołanej ustawy o ochronie danych osobowych Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych umorzył postępowanie w sprawie. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, powołując się na art. 43 ust. 2 ustawy, że w stosunku do zbiorów objętych tajemnicą państwową ze względu na obronność lub bezpieczeństwo państwa, ochronę życia i zdrowia ludzi, mienia lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, zbiorów dotyczących osób należących do kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej, przetwarzanych na potrzeby tego kościoła lub związku wyznaniowego oraz zbiorów, które zostały uzyskane w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych przez funkcjonariuszy organów uprawnionych do tych czynności, a także ww. zbiorów przetwarzanych przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego oraz Centralne Biuro Antykorupcyjne, Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych nie przysługują uprawnienia określone w art. 12 pkt 2, art. 14 pkt 1 i 3-5 oraz art. 15-18 powołanej ustawy o ochronie danych osobowych. Organ powołał się również na treść pkt 18 i 19 części I Załącznika Nr 1 do ustawy o ochronie informacji niejawnych "Wykaz rodzajów informacji, które mogą stanowić tajemnicę państwową" i wskazał, że informacje, które mogą być oznaczane klauzulą "ściśle tajne" to dane identyfikujące lub mogące doprowadzić do identyfikacji funkcjonariuszy i żołnierzy służb, o których mowa w pkt 16 (tj. Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz byłego Urzędu Ochrony Państwa i byłych Wojskowych Służb Informacyjnych) realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze (pkt 18 Załącznika), jak również dane identyfikujące lub mogące doprowadzić do identyfikacji osób niebędących funkcjonariuszami lub żołnierzami służb, o których mowa w pkt 16, a które udzieliły pomocy tym służbom w zakresie wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych (pkt 19 Załącznika). Organ podał, że również po likwidacji Wojskowych Służb Informacyjnych (dnia 30 września 2006 r.) wyłączenie z art. 43 ust. 2 powołanej ustawy o ochronie danych osobowych zostało podtrzymane (art. 31 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz ustawę o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego), zaś materiały Komisji Weryfikacyjnej w dalszym ciągu utrzymały status informacji niejawnych i dlatego Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych nie posiada do nich dostępu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00