Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 czerwca 2009 r., sygn. IV SA/Gl 146/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Michalik Sędziowie Sędzia NSA Adam Mikusiński (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Walentek Protokolant st. sekr. sąd. Magdalena Nowacka-Brzeźniak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 maja 2009 r. sprawy ze skargi Powiatu T. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oddala skargę.
Uzasadnienie
Uchwałą Nr [...] z dnia [...] r. Rada Powiatu w T. przyjęła program wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wykonanie uchwały powierzono Zarządowi Powiatu [...] i określono, że wchodzi ona w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa [...] z mocą obowiązującą od [...] r.
Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda [...], działając na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.) stwierdził nieważność powyższej uchwały, w częściach określonych w:
- §3 ust. 1, w zakresie, w jakim przepis ten przyznaje uprawnienie do ubiegania się o stypendium uczniom, którzy nie są mieszkańcami Powiatu [...], jako niezgodnej z art. 12 pkt 10a ustawy o samorządzie powiatowym w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy oraz z art. 166 Konstytucji RP,
- §11, w zakresie, w jakim przewidziano publikację uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa [...] jako niezgodnej z art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym oraz z art. 13 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r., Nr 68, poz. 449).
W uzasadnieniu organ nadzorczy podniósł, że określenie kręgu osób uprawnionych do ubiegania się o stypendium jest nieprawidłowe. Jakkolwiek bowiem art. 12 pkt 10a ustawy o samorządzie powiatowym przyznaje radzie powiatu kompetencje do podejmowania uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów, to jednak kompetencja ta nie może być oceniana w oderwaniu od innych norm ustrojowych a w szczególności od przepisów regulujących zakres działania i zadania powiatu. W tym miejscu Wojewoda [...] wskazał, że zadania powiatu zostały w sposób enumeratywny wymienione w art. 4 ust. 1 przywołanej ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r., w którym ujęto między innymi zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. Równocześnie przyznał, iż rzeczona ustawa nie określa wprost, że wykonywanie zadań własnych powiatu służy zaspokajaniu potrzeb powiatowej wspólnoty samorządowej. Zaakcentował jednak, iż cel taki wynika z art. 166 Konstytucji RP, który stanowi, że zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego, jako zadania własne. W konsekwencji, uprawnienia powiatu w zakresie edukacji publicznej mogą dotyczyć jedynie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, co uwzględniwszy treść art. 1 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym prowadzi do wniosku, iż udzielane przez powiat wsparcie dla uzdolnionych uczniów może być adresowane wyłącznie do jego mieszkańców albowiem wyłącznie oni są członkami omawianej wspólnoty.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right