Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 15 maja 2009 r., sygn. I SA/Lu 111/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Fita (sprawozdawca), Sędziowie WSA Wojciech Kręcisz,, NSA Anna Kwiatek, Protokolant Referent stażysta Kamil Rutkowski, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 15 maja 2009 r. sprawy ze skargi E. K. i E. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2003 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz E. K. i E. K. kwotę [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia [...] nr [...], po rozpatrzeniu odwołania E. i E. K. od decyzji Prezydenta Miasta z dnia [...] nr [...] , uchylił zaskarżoną decyzję w części ustalenia wymiaru podatku od budynków i w tym zakresie ustalił podatek od powierzchni 12.240 m2 w wysokości 54.060 zł, przez co wymiar podatku od nieruchomości za rok 2003 (marzec-grudzień) stanowi kwotę 65.810 zł, a w części dotyczącej ustalenia podatku za grunt utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.

W uzasadnieniu podał, że zaskarżoną decyzją organ podatkowy pierwszej instancji ustalił dla małżonków - E. i E. K. wysokość podatku od nieruchomości na rok 2003, opodatkowując za okres od 1 marca do końca 2003 roku budynki o powierzchni 12.240,25 m2 i grunty o powierzchni 93.997 m2 stawkami podatkowymi określonymi na rok 2003 dla budynków i gruntów pozostałych.

Podstawą takiego ustalenia podatku było ustalenie, że E. i E. K. nabyli w dniu 7 lutego 2003 roku od Agencji Mienia Wojskowego - działki przy ul. W. w L., a mianowicie nr 2/3 o pow. 9.904 m2, sklasyfikowaną jako inne tereny zabudowane oznaczone symbolem "Bi" oraz działkę 2/4 o powierzchni 84.093 m2, sklasyfikowaną jako tereny różne, oznaczone symbolem "Tr". Jak wskazał organ, podatnicy w określonym art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.) terminie nie złożyli informacji podatkowej dotyczącej tych nieruchomości i dopiero, na wezwanie organu podatkowego, w dniu 28 lutego 2006 roku złożyli ,,informację w sprawie podatku od nieruchomości", w której wskazali do opodatkowania grunty pozostałe o pow. 93.997m2 i budynki pozostałe o pow. 163 m2, zaznaczając, że powyższą łączną powierzchnię budynków stanowi: budynek stacji trafo - 23 m2, 2 budynki inne po 9 m2, budynek inny o powierzchni 27 m2 i budynek o pow. 95 m2 z węzłem sanitarnym, WC, umywalniami. Następnie małżonkowie K. złożyli w dniu 14 grudnia 2006 roku "informację w sprawie podatku od nieruchomości", wskazując w niej przedmioty opodatkowania na dzień 1 marca 2003 roku identyczne, jak w informacji z 28 lutego 2006 roku oraz informację stanowiącą korektę pierwszej, wskazując do opodatkowania grunty o pow. 93.997 m2 oraz budynki pozostałe o pow. 27 m2. Organ podatkowy stwierdził ponadto, że wobec wyburzenia przez podatników większości budynków i zgłoszenia w Wydziale Architektury i Administracji Budowlanej faktu ich rozbiórki, niemożliwe stało się, wobec uchylenia przez Kolegium decyzji z dnia [...] roku w sprawie ustalenia wysokości podatku od nieruchomości na 2003 rok i przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia, dokonanie ponownych pomiarów budynków dla ustalenia ich powierzchni użytkowej. W związku z tym, mając za podstawę m.in. treść aktu notarialnego z 7 lutego 2003 roku, protokół zdawczo-odbiorczy nieruchomości z dnia 30 kwietnia 2001 r. pomiędzy Rejonowym Zarządem Infrastruktury a Agencją Mienia Wojskowego, protokół zdawczo-odbiorczy nieruchomości spisany pomiędzy Rejonowym Zarządem Infrastruktury a Agencją Mienia Wojskowego, organ ustalił, że na przedmiotowej nieruchomości w roku 2003 znajdowało się 20 obiektów budowlanych, a nie tylko te, które zostały wskazane w informacji podatkowej podatników z dnia 28 lutego 2006 r. i w informacji złożonej 14 grudnia 2006 r. W związku z tym organ pierwszej instancji przyjął do opodatkowania powierzchnię gruntów wynikającą z ewidencji i powierzchnię budynków wynikającą ze wskazanych wyżej dokumentów, w tym z aktu notarialnego, stosując do opodatkowania stawki jak dla budynków tam wskazanych, ocenionych zgodnie z prawem budowlanym i orzecznictwem sądów administracyjnych. Organ zważył przy tym, że E. K. w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Wydział Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta ma zarejestrowaną działalność gospodarczą od 21 marca 2001 r. m.in. w zakresie instalowania konstrukcji metalowych, produkcji metalowych elementów stolarki budowlanej, wytłaczania i walcowania metali, produkcji ciągników rolniczych, sprzedaży hurtowej materiałów budowlanych. Natomiast E. K. figuruje w ewidencji działalności gospodarczej pod numerem [...] od dnia 21 marca 2001 r. jako prowadząca działalność pod nazwą A. m.in. w zakresie restauracji, wynajmu nieruchomości na własny rachunek. Organ pierwszej instancji uznał zatem, że budowle znajdujące się na tej nieruchomości jako przedmioty opodatkowania niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00