Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 17 kwietnia 2009 r., sygn. II SA/Łd 171/09

 

Dnia 17 kwietnia 2009 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek (spr.) Sędzia WSA Renata Kubot-Szustowska Protokolant Sekretarz sądowy Jarosław Moraczewski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 kwietnia 2009 roku sprawy ze skargi B. N. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] nr [...] znak: [...] w przedmiocie odmowy przyznania płatności bezpośrednich do gruntów rolnych oddala skarga. LS

Uzasadnienie

Dyrektor Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Ł. decyzją z dnia [...] roku, Nr [...], po rozpatrzeniu odwołania B. N., utrzymał w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w S. z dnia [...] roku, Nr [...].

Jak wynika z dokumentów załączonych do akt administracyjnych, organ I instancji decyzją z dnia [...] roku, Nr [...] przyznał B. N. płatność na rok 2004 w łącznej wysokości 2.954,53 zł z tytułu jednolitej płatności obszarowej i uzupełniającej płatności obszarowej.

Następnie organ I instancji postanowieniem z dnia [...] roku, Nr [...] wznowił z urzędu postępowanie zakończone decyzją z dnia [...] roku, gdyż stwierdził istnienie nowych dowodów i okoliczności dotyczących użytkowania w roku 2004 działek rolnych położonych na działkach ewid. [...],[...] i [...] położonych we wsi Z., gmina B.

W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy organ I instancji decyzją z dnia [...] roku uchylił decyzję o przyznaniu płatności bezpośrednich z dnia [...] roku i odmówił przyznania płatności bezpośrednich do gruntów rolnych na rok 2004. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ wskazał przepis art. 145 § 1 pkt 5, art. 151 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 roku o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t. j. Dz. U. z 2005 roku Nr 31, poz. 264 ze zm.), art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 roku o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej (Dz. U. Nr 35, poz. 217) oraz art. 2 ust. 1 - 3 i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 roku o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych i oddzielnej płatności z tytułu cukru (Dz. U. z 2004 roku Nr 6, poz. 40 ze zm.). W obszernym uzasadnieniu organ opisał dotychczasowy przebieg postępowania wskazując, że zasady przyznawania płatności bezpośrednich do gruntów rolnych zostały uregulowane między innymi w ustawie o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych i oddzielnej płatności z tytułu cukru. Zgodnie z regulacją art. 2 ust. 1 tej ustawy, płatności przysługują osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej na będące w jej posiadaniu grunty rolne utrzymywane w dobrej kulturze rolnej przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska. Warunkiem uzyskania płatności jest posiadanie przez producenta rolnego działek rolnych o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 1 ha, które kwalifikują się do objęcia płatnościami (art. 2 ust. 1 w/w ustawy). Stan posiadania uregulowany jest w kodeksie cywilnym. Zgodnie z art. 336 Kodeksu Cywilnego, posiadaczem jest zarówno ten, kto włada jak właściciel, jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą. Przy wykładni cytowanych przepisów, jak wskazał organ, należy posiłkować się postanowieniami Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 roku ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy ustanowionych rozporządzeniem Rady (EWG) Nr 3508/92 (Dz. Urz. UE L 327 z 2001 roku, str. 0011-0032). Akt ten posługuje się pojęciem użytkowania. Z tych przepisów, zdaniem organu wynika, że posiadaczem może być również osoba, która włada gruntami bezumownie. Za taką wykładnią przemawia cel, któremu służą dopłaty - wyrównanie dochodowości gospodarstw rolnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00