Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 marca 2009 r., sygn. IV SA/Po 235/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Makosz - Frymus Sędziowie WSA Maciej Dybowski WSA Bożena Popowska (spr.) Protokolant st.sekr.sąd. Justyna Frankowska po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 12 marca 2009 r. sprawy ze skargi ze skargi S. Z. na decyzję Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej z dnia [...] maja 2008 r. nr [...] w przedmiocie wysługi lat uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Zakładu Karnego w G. z dnia [...] kwietnia 2008 r. nr [...] /-/ B.Popowska /-/ E.Makosz-Frymus /-/ M.Dybowski

Uzasadnienie

Dnia 27 marca 2008 r. S. Z. zwrócił się raportem do Dyrektora Zakładu Karnego w G. o zaliczenie do okresu wysługi lat w Służbie Więziennej okresu czynnej służby wojskowej odbywanej w okresie od 25.07.1996 r. do 30.09.1998 r. jako zasadniczej służby wojskowej. Ponadto funkcjonariusz wniósł o stwierdzenie nieważności decyzji personalnej Dyrektora Zakładu Karnego w G. z dnia [...] lipca 1999r. nr [...]. - w części dotyczącej zaliczenia do okresu wysługi lat jedynie okresu zasadniczej służby wojskowej bez okresu nadterminowej służby wojskowej. Do wniosku załączył kserokopię książeczki wojskowej z wpisem potwierdzającym okres odbywania nadterminowej służby wojskowej od 25.07.1996 r. do 30.09.1998 r.

Decyzją personalną Dyrektora Zakładu Karnego w G. z [...] kwietnia 2008 r. nr [...] odmówiono S. Z. zaliczenia do wysługi lat okresu pełnienia nadterminowej służby wojskowej w dniach od 25.07.1996 r. do 30.09.1998 r. W uzasadnieniu organ wskazał, iż z treści art. 59 pkt. 1 lit a i b oraz art. 86 ust.1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony można wyprowadzić twierdzenie, że ustawodawca rozróżnił zasadniczą służbę wojskową i służbę nadterminową, chociaż obie służby traktuje jako "czynną służbę wojskową". Organ podniósł, iż przepis art. 100 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2004 r., Nr 241, poz. 2416), ani przepisy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2002 r. w sprawie dodatków o charakterze stałym do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Więziennej (Dz. U. Nr 14, poz. 137) nie wyjaśniają pojęcia "zasadnicza służba wojskowa", zatem należy odwołać się do pojęcia określonego w ustawie o powszechnym obowiązku obrony. Zdaniem organu w art. 100 ust. 2 ustawy o Służbie Więziennej chodzi wyłącznie o zasadniczą służbę wojskową i nie obejmuje on "nadterminowej służby wojskowej". Ponadto zdaniem Organu, odbywanie nadterminowej służby wojskowej nie ma charakteru obowiązku, gdyż jej pełnienie odbywa się na podstawie dobrowolnego zgłoszenia się do jej pełnienia, za które żołnierz otrzymuje wynagrodzenie, podobnie jak żołnierz zawodowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00