Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 5 lutego 2009 r., sygn. I SA/Po 1483/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Gorzan /spr./ Sędziowie NSA Jerzy Małecki WSA Karol Pawlicki Protokolant st. sekr. sąd. Laura Szukała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lutego 2009r. sprawy ze skargi [...] SA [...] w P. na interpretacje indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w P., działającego w imieniu Ministra Finansów na rzecz skarżącej spółki kwotę [....] tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; /-/ K.Pawlicki /-/ G.Gorzan /-/ J.Małecki
Uzasadnienie
I SA/Po 1483/08
U Z A S A D N I E N I E
Wnioskiem z dnia [...] spółka pod firmą A z siedzibą w P. ("skarżąca") zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w P. upoważnionego przez Ministra Finansów o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług ustawa z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) - dalej ustawa o VAT formułując pytanie: czy w okresie od 1 maja 2004r. do 31 maja 2005r. spółka mogła stosować proporcję, o której mowa w art.90 ust.2 i 3 ustawy o VAT i czy otrzymywane przez tę spółkę wpłaty abonamentowe powinny być uwzględniane w tej proporcji dla potrzeb prawidłowego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskująca jest spółką radiofonii publicznej, działającą na podstawie ustawy z dnia 29.12.1992r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. Nr 253, poz.2531 ze zm.) i zawiązaną w celu tworzenia i rozpowszechniania regionalnego programu radiowego. Zgodnie z poz.12 załącznika nr 4 do ustawy o VAT usługi radia korzystają ze zwolnienia od podatku VAT jako usługi radia publicznego. Spółka wykonuje także usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, w tym głównie usługi polegające na emisji reklam. Na pokrycie kosztów realizacji wyłącznie misji mediów publicznych spółka otrzymuje od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiTV) wpłaty z opłat abonamentowych, które nie mogą być przeznaczane na realizację projektów o charakterze komercyjnym. Wysokość przyznanych wpłat abonamentowych na następny rok kalendarzowy KRRiTV określa na podstawie wykonania bilansowego w zakresie rozliczenia się z otrzymanych wpłat abonamentowych za poprzedni rok oraz na podstawie planów programowo-finansowych na następny rok. Do wpłat abonamentowych otrzymanych w okresie od 1 maja 2004r. do 31 maja 2005r. spółka stosowała wyłącznie art.90 ust.1 ustawy o VAT. Zakładała bowiem, że możliwe jest przyporządkowanie nabywanych towarów i usług do wykonywanych przez spółkę czynności. W stosunku do nabywanych towarów i usług kwalifikowanych jako wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, spółka odliczała 100% podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług, natomiast w stosunku do pozostałych zakupów - w ogóle nie odliczała podatku naliczonego, zakładając, że zakupy te wykorzystywane są wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od VAT. Obecnie spółka uznaje takie działanie jako wadliwe.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right