Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 listopada 2008 r., sygn. I SA/Po 1138/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elwira Brychcy Sędziowie WSA Katarzyna Wolna-Kubicka as. sad. WSA Małgorzata Bejgerowska /spr./ Protokolant st. sekr. sąd. Laura Szukała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 listopada 2008r. sprawy ze skargi [...] T. i J. spółka jawna na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za poszczególne miesiące od stycznia do maja 2003r. oddala skargę /-/ M.Bejgerowska /-/ E.Brychcy /-/ K.Wolna-Kubicka
Uzasadnienie
Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej decyzją z dnia [...], nr [...], na podstawie przepisów art. 21 § 1 pkt 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm. - dalej w skrócie: O.p.) oraz art. 34 ust. 1, art. 35 ust. 1 pkt 3, art. 36 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm. - dalej w skrócie: u.p.t.u.p.a.), § 1 pkt 2, § 3, § 5 pkt 1 oraz § 12 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 27, poz. 269, ze zm.), określił A Spółce jawnej z siedzibą w K zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiące [...] r. w wysokości [...].
W uzasadnieniu powyższej decyzji organ pierwszej instancji podał, że w Spółce A prowadzącej, na podstawie koncesji, hurtową i detaliczną sprzedaż paliw stałych, ciekłych, gazowych, przeprowadzono postępowanie kontrolne. Postępowanie wykazało, że Spółka nie zgłosiła obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym sprzedawanego niezgodnie z przeznaczeniem oleju napędowego na rzecz firm B Sp. z o.o. ([...] litrów) oraz C ŁP ([...] litrów). Ustalono, iż wystawione faktury sprzedaży oraz oświadczenia są nierzetelne, gdyż nie dokumentowały faktycznego przebiegu transakcji. Firmy, ustalone jako nabywcy paliw, nie prowadziły faktycznie żadnej działalności gospodarczej, a zarejestrowane zostały w celu przyjmowania fikcyjnych faktur zakupu oleju opałowego i wystawiania fikcyjnych oświadczeń o jego przeznaczeniu. Według organu sprzedaż oleju opałowego dokonywana była do podmiotów, których w trakcie kontroli nie ujawniono.