Wyrok WSA w Łodzi z dnia 29 października 2008 r., sygn. I SA/Łd 1014/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Paweł Janicki (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Teresa Porczyńska Asesor WSA Cezary Koziński Protokolant Asystent sędziego Tomasz Naraziński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 października 2008 r. sprawy ze skargi A Spółka z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektor Izby Celnej w Ł z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy określenia zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego w wysokości innej niż określonej w zgłoszeniu celnym oraz odmowa stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w Ł. na rzecz strony skarżącej kwotę 3.597zł (trzy tysiące pięćset dziewięćdziesiąt siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Celnej w Ł. uchylił decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...] i odmówił A Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. określenia zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego w wysokości innej niż określonej w zgłoszeniu celnym i odmówił stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego.
Organ ustalił, że w dniu 12 lutego 2004 roku skarżąca spółka zgłosiła do odprawy celnej w procedurze dopuszczenia do obrotu w pozycji 23 jednolitego dokumentu SAD towar w postaci pojazdu samochodowego marki A model B klasyfikując go do kodu 8703 23 19 0 Taryfy Celnej ze stawka podatku akcyzowego 3,1 % oraz w pozycjach : 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 27, 30, 31, 32, 34, 35, 36 tego SAD samochody marki A model C klasyfikując je do kodu 8703 32 19 0 Taryfy Celnej, ze stawką podatku akcyzowego 3,1 %. Naczelnik Urzędu Celnego w P. zgłoszenie powyższe przyjął, towar został objęty żądaną procedurą, a kwotę długu celnego określono zgodnie z wnioskiem strony.
W dniu 28 maja 2007 roku spółka wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu importu towarów. W uzasadnieniu podano, że zgodnie z załączonym certyfikatami homologacji, importowane towary stanowił samochody ciężarowe w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm.) i powinny być klasyfikowane do kodu CN 8704 - Pojazdy samochodowe do transportu ciężarowego (PKWiU 34.10.4 - Pojazdy mechaniczne do przewozu towarów).