Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 29 października 2008 r., sygn. II SA/Gd 557/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Janina Guść Sędziowie: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska (spr.) Sędzia NSA Andrzej Przybielski Protokolant Starszy Referent Anna Rusajczyk po rozpoznaniu w dniu 16 października 2008 r. na rozprawie sprawy ze skargi R. P. na decyzję Wojewody z dnia 9 maja 2008 r., nr [...] w przedmiocie pozwolenia wodnoprawnego oddala skargę.
Uzasadnienie
R. P. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Wojewody z dnia 9 maja 2008 r. Nr [...], wydaną na podstawie art. 138 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego w związku z art. 4 ust 4, art. 128 ust 1, 2, 3, art. 131 ust 1 i 2, art. 132 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r., Nr 239 poz.2019, z późn. zm.), uchylającą w całości decyzję Starosty z dnia 28 stycznia 2008r. Nr [...] w zakresie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód i piętrzenie wód rzeki S. dla potrzeb M. E. W. w Ż. gmina K. prowadzonej przez R. P. i przekazującą sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.
Skarżący domaga się uchylenia decyzji Wojewody .
Zaskarżona decyzja została wydana po ustaleniu następującego stanu faktycznego.
Starosta decyzją z dnia 28 stycznia 2008 r. Nr [...] udzielił dla potrzeb M. E. W. w Ż. gmina K., prowadzonej przez R. P. pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód powierzchniowych w ilości Qmax=0,6m3/s przy zachowaniu w korycie rzeki poniżej jazu głównego przepływu nienaruszalnego w wysokości Qn=0,035m3/s oraz piętrzenie wód do rzędnej maksymalnej 112,609 m npm Kr na jazie głównym zlokalizowanym w km 0+580 rzeki S.. W uzasadnieniu organ I instancji podał, że wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na pobór i piętrzenie wód rzeki S. (S.) w km 0+580 dla potrzeb M. E. W. zlokalizowanej w miejscowości Ż., obręb Ż., gm. Ż.. W skład stopnia wodnego "Młyn-Ż." wchodzi M. E. W. zlokalizowana w byłym budynku turbinowni przyległym do budynku młyna zbożowego, usytuowana na działce nr 697, obręb Ż., Kanał M. - na działce nr [...] i budowla piętrząca na rzece S.. Urządzeniem piętrzącym jest trójprzęsłowy jaz o konstrukcji betonowej. Z trzema zasuwami płaskimi drewnianymi. Światło jazu wynosi 2x1,10 m oraz 1,33 m (zasuwa środkowa), łącznie 3,53 m. Wysokość zasuwy wynosi 1.8 m. Piętrzenie jest realizowane poprzez zakładanie lub zdejmowanie poszczególnych stawideł w ramach każdej z zasuw. Spiętrzona woda zostaje skierowana do komory turbiny za pomocą Kanału M. zwanego też roboczym. Jest on zbudowany w konstrukcji ziemnej o długości na wylocie 105 m i szerokości w dnie 4 m. W części wlotowej do siłowni kanał zakończony jest korytem betonowym o szerokości 2.06 m, natomiast w części odpływowej posiada szerokość 1,4 m i nie posiada jakichkolwiek umocnień brzegów i dna. Kanał uchodzi do rzeki S. ok. 115 m poniżej wylotu z rury ssawnej siłowni wodnej. Betonowy wlot do budynku siłowni wodnej jest zamykany zasuwą drewnianą płaską, ręcznie podnoszoną. W komorze turbinowej znajduje się jedna turbina wodna o wirniku poziomym typu Francisa. Turbina napędza generator o maksymalnej mocy 22 kW i jest w stanie wykorzystać maksymalnie 0,6 m3/s wody. Udzielone pozwolenia na piętrzenie zostało określone do rzędnej 112,609 m n.p.m. Kr, zgodnie z pozwoleniem Nr [...] z dnia 5 września 1996 r. wydanym przez Urząd Wojewódzki. Pomiar wysokości zwierciadła wody odbywa się za pomocą bolca stalowego osadzonego na prawym przyczółku jazu na rzędnej 112,609 m n.p.m. Kr oraz bolca stalowego osadzonego na lewym przyczółku ujęcia wody do siłowni wodnej, znajdującego się na tej samej rzędnej. W oparciu o "Program udrażniania rzek województwa " z 2004 r. sporządzony przez A Sp. z o.o. w P., uchwalony uchwałą Sejmiku Województwa Nr [...] z dnia 14 czerwca 2004 r., zwolniono z obowiązku wykonania przepławki z powodu wyłączenia zlewni rzeki R. z programu udrażniania rzek z względu na jej zbyt gęstą zabudowę progową. W decyzji nałożono na właściciela M. E. W. w stosunku do administratora rzeki obowiązek wykonywania ważniejszych prac konserwacyjnych cieku w zasięgu oddziaływania piętrzenia powyżej jazu. na długości 250 m. Natomiast w stosunku do osób trzecich narażonych na szkody do ponoszenia kosztów ewentualnych szkód, powstałych w związku z realizacją pozwolenia wodnoprawnego. Ponadto inwestor został zobowiązany do oznaczenia obszar w pobliżu urządzenia piętrzącego, który został objęty zakazami, za pomocą tablic informacyjnych.