Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 września 2008 r., sygn. II SA/Po 135/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędzia WSA Maria Kwiecińska (spr.) Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 10 września 2008r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa "A" w P. na zarządzenie pokontrolne Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w P. - Delegatura w P. z dnia (...) nr (...) w przedmiocie odpadów; I. uchyla zaskarżony akt Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, II. określa, że zaskarżony akt nie może być wykonany, III. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz skarżącego kwotę 457,- (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania. /-/W.Batorowicz /-/A. Łaskarzewska /-/ M. Kwiecińska

 

UZASADNIENIE

W dniach (...) oraz (...) 2007r. Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w P. przeprowadził oględziny na składowisku odpadów niebezpiecznych zlokalizowanym w miejscowości (...), na działce oznaczonej numerem geodezyjnym (...), celem sprawdzenia stanu gospodarki odpadami niebezpiecznymi, złożonymi na przedmiotowym składowisku, w aspekcie realizacji wojewódzkiego, powiatowego i gminnego planu gospodarki odpadami oraz przestrzegania przepisów ochrony środowiska w zakresie gospodarki odpadami.

Protokół z oględzin, sporządzony w dniu (...) 2007r., nr (...), wskazał, że na w/w działce zlokalizowane jest składowisko odpadów niebezpiecznych pochodzących z Zakładów "A" w P. (obecnie: "A" Spółka Akcyjna). Stwierdzono, że na terenie nieogrodzonego mogilnika znajduje się 26 studni betonowych przykrytych włazami, zaś wkoło niego rozrzucone są odpady komunalne.

Sporządzony w dniu (...) 2007r. protokół z kontroli, nr (...), stwierdzał, że kontrolowany obiekt stanowi instalacje do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych, w tym składowania odpadów niebezpiecznych w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. z 2004r. Nr 257, poz. 2573 ze zm.). Stąd też, dla przedmiotowego składowiska konieczne było sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko. Ustalono, że zgodnie z wypisem z rejestru gruntów (...) teren, na którym znajduje się składowisko, należy do Gminy O., natomiast jest użytkowany przez Zakłady "A" w P. W protokole stwierdzono, że mogilnik zlokalizowany w miejscowości (...) nie posiada szczegółowej dokumentacji określającej stan techniczny oraz genezy jego powstania. Zgodnie z informacjami zawartymi w "Programie gospodarowania odpadami w Powiecie O. do roku 2010" sporządzonym w maju 2001 r. wynikało, że budowa mogilnika przypadła na połowę lat siedemdziesiątych, zaś jego eksploatacja była prowadzona do połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Na kontrolowanym terenie składowano worki z odpadami pogalwanicznymi w postaci osadu stałego, pochodzącego z Zakładów "A" w P. Osady były deponowane w trzech, równoległych do siebie ciągach, w skład których wchodziło 36 komór zbudowanych z kręgów betonowych o średnicy około 2,0m. Opisując uregulowania formalnoprawne składowiska podano, że Zakłady "A" w P. nie posiadają żadnych regulacji prawnych w zakresie gospodarki odpadami. Wskazany powyżej program gospodarowania odpadami zalecał likwidację mogilnika będącego przedmiotem kontroli, co potwierdzało pismo Starosty Powiatu O. z dnia (...) 2003r. informujące Zakłady "A" o konieczności podjęcia działań zmierzających do zamknięcia składowiska w związku z zaprzestaniem jego eksploatacji. Równocześnie powołując się na wojewódzkie, powiatowe i gminne plany gospodarki odpadami stwierdzono, że do końca 2006r. składowisko miało zostać zlikwidowane, co do dnia sporządzenia protokołu nie nastąpiło. Zakłady "A", powołując się na postanowienie Starosty O. z dnia (...) 2003r. wskazały, że obligatoryjny termin likwidacji składowiska został ustalony na koniec 2010r. Zakład, do momentu przeprowadzenia kontroli, nie zapoznał się również z "wojewódzkim planem gospodarki odpadami dla województwa", który przewidywał, że w okresie od 2003 do 2006r. powinna nastąpić likwidacja składowiska. Według powyższego planu jednostkami realizującymi zadanie miały być: jednostka "W", Urząd Gminy O. oraz Starostwo Powiatowe. Stwierdzono wreszcie, że opłata za zdeponowane odpady została po raz ostatni uiszczona w 1989r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00